Røyk /brent smak

Mc.

Norbrygg-medlem
Hva er det som lager smaken ? Laget en Dark lager som fikk denne smaken etter 3 mnd. Like etter karbonering smakte jeg på en flaske og kan ikke huske at denne smaken var så framtredende.
92% Vienna
3.5 % Sjokolade
5% Carafa 2
Magnum til bitterhumle og Saaz på resten.
Laget en tilsvarende i fjor, men da med uten Carafa og 5% Sjokolade.
Lett å tro at det skyldes Carafa, men vet ikke helt. Den første ble ikke tilsatt noen form for vannjustering. Den siste fikk kalsiumsulfid og Kalsiumklorid med vekt på sulfid.
Tidligere har jeg assosiert denne smaken med roasted barley, men den er jo ikke til stede her. Liker den ikke så vil gjerne få luket den ut til senere mørke øl.

Om det har kommet etter 3 måneder er det vel naturlig å kikke på oksidasjon?

Om det har kommet etter 3 måneder er det vel naturlig å kikke på oksidasjon?
Ja kanskje det. Er ingen ekspert på oksydasjon. Kan det fremheve en slik smak? Tapper rett fra gjæringskaret og tilsetter sukkerlake med sprøyte. Noe mer er det vel vanskelig å gjøre når en tapper på flaske.

Min erfaring er at brent og røyk smak svinner over tid. Antagelig av oksidasjon? Jeg har ikke opplevd at det de aromaene oppstår etter tid. Det kan også være gjæren som jobber og skaper røykfenoler. Men de fenolene skapes stort sett i vekstfasen for noen gjærfamilier bla wlp028. Nei... Snodig observasjon. Kanskje andre sterkere aromaer har svinner så du kjenner andre bedre.

Denne ble gjæret med 34/70 andre generasjon.
Får prøve å gå tilbake til den første oppskriften uten Carafa 2 å se om røyksmaken forsvinner.
Drakk forresten en gregorius trappist i går kveld som hadde et snev av røyk/brent smak. Men adskillig mere balansert slik at det ble akseptabelt.

Tilbake
Topp