Røykmalt

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg har aldri brukt røykkmalt før, men ønsker å brygge et juleøl som har et tydelig hint av røyksmak.

Hvor mye røykpreg vil ca 7,5% røykmalt utgjøre i en oppskrift? vil det bli for mye? Ønsker ikke at det skal bli for dominerende røyksmak

Heisan. Jeg har brukt mye røyk malt opp gjennom. Å mye røyk aroma du får avhenger i stor grad av øl type. Feks. i en pils type øl med lite spesial malt vil røyken komme godt frem med 7-10%. mens i en imperial stout vil den ha en mindre dominerende fremtreden.
Har brygga en engelsk pale ale et par tre ganger med 30% bøke røkt malt. Det er mye røyk men også veldig godt. Jeg personlig foretrekker bøke røkt mye bedre en peat røkt malt.
Du nevner Jule øl, om det er en mørk type ala Nøgne Ø, haandbryggeriet el. så er 7-10% en fin mengde. du vil fint kjenne røyken, men den vil ikke være for dominerende. Du vil nok lukte det mer en du smaker det.

Men folks toleranse for røyk aroma vil endres med tiden. på min første "pale Smoke" hadde jeg 20% mens i min siste så hadde jeg 35% uten at jeg syntes det var for mye. Røyk aroman roer seg også godt ned med tiden.

Kos deg med røyk malt!! det er snadder :)

Men det finnes vel flere typer røykmalt? Den jeg har hjemme smaker omtrent som fisk, brukes kun i veldig små kvanta. Ble mildt sagt jævlig skeptisk da jeg poppet posen og hev en liten neve i kjeften. Sist jeg var innom bryggselv så jeg de hadde flere typer malt med røykpreg, og de var ganske forskjellige. Den ene jeg smakte der tror jeg het whisky malt? Eller noe lignende? Men de hadde en til som smakte enda bedre, men dessverre så husker jeg ikke navnet på den.

Tilbake
Topp