Jeg ville tro det er SG du måler på vørteren som går i kjelen. Når denne når et visst punkt (> 1.010) er det på tide å stoppe overføring til kokekjele. Altså er det IKKE preboil OG, men snarere den stadig synkende SG-verdien på vørter som overføres.
Jeg ville tro det er SG du måler på vørteren som går i kjelen. Når denne når et visst punkt (> 1.010) er det på tide å stoppe overføring til kokekjele. Altså er det IKKE preboil OG, men snarere den stadig synkende SG-verdien på vørter som overføres.
Minner jo mere om BG, altså pre boil SG. I de fleste bryggerier blir det jo en avdamping i kok som hever SG med 10+ poeng. Tenkte jeg fikk slenge inn en gjetning jeg også
Edit: slo det opp på Mr. Internett, litt kjedeligere enn gjetning men det viste seg å stemme
Så svaret er ja til TS
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.