Rusten nybegynner som sliter med dårlig utbytte etter mesking.

Engen

Norbrygg-medlem
Etter ett større oppussings prosjekt, vannlekkasje og ett helt nytt mikro rom til bryggeri,har jeg endelig fått begynt å brygge igjen. Håper noen kan ta en titt på dette og komme med inspill til hva jeg gjør galt. Eksempelet under er brygg nr 3 i nytt rom og jeg har prøvd å justere inn mølla med bladfølere da brygg nr 2 ble knust for fint.

Brygger på en Speidel 50, knuser med en Monster mill MM3 som er stillt til 1.3mm.

Oppskrift på ett belgisk forsøk.

12 kg Pilsner
1.7 kg Hvete
0.2 kg Acid
0.5 kg Dememara @90min
1.0 kg Deep Amber Candi Syrup @15min

Innmesk 38 grader
51 grader i 20 min
64 grader i 60 min
77 grader i 15 min

Startet med 55 liter vann med 10 gr CaSO4 og 5 gr CaCl2
Hadde ca 43 liter før skylling.
Skyllte med 13 liter vann på 77 grader
Hadde 55 liter før kok i 90 min
Hadde ca 47 liter etter kok.

OG: 1.064 som i Beersmith tilsier en meskeeffektivitet på 59.8%

Splitbatch med wlp 530 og 550

Løsnet på kornet før skylling, synes ikke det var noe spesiellt med rest sødme igjen i kornet. Brukte ca 20 minutter på skylling. Så ikke noen fine massive klumper med korn når jeg tømte maltrøret, og synes knusingen så grei ut.

Noe galt med vannmengder, bør det røres i maltrøret underveis eller er det noe annet som bør sees på ? Eller er det bare jeg som surrer med BeerSmith ?

Det er vel 3 år siden siste brygg så jeg føler meg svært rusten.
 
Jeg veit ikke hvordan Beersmith funker, men meskeeffektiviteten ville jeg beregna ut fra hva du fikk ut av mesken - før tilsetninga av sukkeret. (Og så ville jeg ikke tilsatt sukkeret under kokinga, men det er en annen sak.) Om du ikke tilsetter noe under kokinga, vil "end of kettle" og meskeeffektivitet bli lik, men her veit jeg ikke helt. Men det er mulig beregninga er riktig; jeg bruker ikke Beersmith.

1,3 er litt grovt for hvete, men det skulle ikke gjøre noe veldig dramatisk utslag på effektiviteten.
 
Tilbake
Topp