Rustfritt

Til dere som kjøper utstyr i rustfritt.
Et lite tips til hvordan dere sjekker at det dere kjøper faktisk er rustfritt,og ikke noe annet som er belagt.
Ha en liten kjøleskapsmagnet i lomma,fester den til det som skal være rustfritt,så er det mest sannsynlig ikke det,da rustfritt ikke er magnetisk såvidt jeg vet.
Dumt og betale dyrt for noe som ikke er det du betaler for.


Anders
 
....rustfritt stål er magnetisk. Rustfrie gryter funker på induksjonsplater (disse platene krever at bunnen er magnetisk)...og rustfrie kniver på kjøkkene er det jo bare å henge opp på magnetlist på veggen.
 
Rustfritt kan være svakt magnetisk hvis det er kaldbehandlet,men setter du en magnet på noe i ekte rustfritt kontra noe i står,så merker du stor forskjell.
De kjelene til indukston du snakker om kan ikke være rent rustfrie,de har en annen bunn,det er derfor du ikke bare kan kjøpe en hvilken som helst rustfri kjele og bruke den på induksjonstopp. http://www.rmig.com/sw7198.asp
 
ok, tok forresten et googlesøk og fant en interessant artikkel om dette:
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=why-dont-magnets-work-on
 
rustfritt kan være magnetisk. det spørs på legeringen (hvor mye carbon/crome det er i stålet). ett annet tema er at rustfrie gryter fungerer på induksjonsplater fordi kjernen i bunnen er av aluminium eller lignende(ikke alle har dette sjiktet, de som har det heter naturlig nok sandwitchbunn:) ).
 
Legger meg flat jeg...har jobbet med metallbearbeiding noen år,og vi brukte alltid magnettesten når vi fikk nye plater,rundstål,skinner++
 
Rustfritt Syrefast er ikke magnetisk, men vanlig rustfritt i kjeler,varmtvannsberedere osv er magnetisk.
 
magne1972 skrev:
ett annet tema er at rustfrie gryter fungerer på induksjonsplater fordi kjernen i bunnen er av aluminium eller lignende(ikke alle har dette sjiktet, de som har det heter naturlig nok sandwitchbunn:) ).

Kanskje litt treg, men forsto ikke dette. aluminium i sandwichbunnen gir bedre varmeledningsevne, men bidra vel ikke induksjonsegenskapene?
 
induksjon er avhengig av magnetisme for å fungere. derav navnet. dess høyere induktans på materialet dess høyere kraftoverføring. på en induksjonstopp kan du sette en plastbøtte uten at den blir varm, men putter du en jernplate oppi bøtta blir den varm.
 
angående magnetisme og aluminium fant jeg dette...
This is not always true. The aluminum can will behave as if it is magnetic when subjected to a moving magnetic field. This is because of Lenz's Law and eddy currents that are generated in the aluminum from the magnetic field.

For example, an aluminum pie plate and aluminum clothesline pulley can spin in a spinning magnetic field
dette er vel svar på spørsmålet ditt?
 
Geir S. skrev:
magne1972 skrev:
ett annet tema er at rustfrie gryter fungerer på induksjonsplater fordi kjernen i bunnen er av aluminium eller lignende(ikke alle har dette sjiktet, de som har det heter naturlig nok sandwitchbunn:) ).

Kanskje litt treg, men forsto ikke dette. aluminium i sandwichbunnen gir bedre varmeledningsevne, men bidra vel ikke induksjonsegenskapene?

Googlet og leste litt om dette. Jeg forsto det som at aluminium ikke har noen funksjon i bunnen på kjeler som skal brukes på vanlige induksjonskomfyrer. Det var derimot mulig å lage en induksjonsvarmekilde som også virker på aluminium..  Interessant, men dette ble for komplisert! Jeg går tilbake til å google etter mer ølrelaterte sider.. :)
 
Tilbake
Topp