Fastwasher flaskevasker

Bøygaard

Norbrygg-medlem
Jeg har nettopp kjøpt meg en Fastwasher flaskevasker, og fikk testet den i går. Det ser så langt ut til å være et godt valg.

Men jeg trenger tips fra ekspertisen her inne. Regner med at det er noen som bruker Fastwasher, og har noen tips og råd på hvordan dere bruker den mest effektivt. Det fulgte med en grei monteringsanvisning, men dårlig info på selve bruken.

Mitt utgangspunkt er flasker jeg kjenner historikken på. De er alle skylt etter sist bruk.
Det jeg lurer mest på er hvilket vaskemiddel dere bruker, og dosering?
Hvor lenge kjører dere hver vask?
Og gjerne en liten "best practice" når det kommer til arbeidsmetodikk og effektivitet.
 
Jeg har nettopp kjøpt meg en Fastwasher flaskevasker, og fikk testet den i går. Det ser så langt ut til å være et godt valg.

Men jeg trenger tips fra ekspertisen her inne. Regner med at det er noen som bruker Fastwasher, og har noen tips og råd på hvordan dere bruker den mest effektivt. Det fulgte med en grei monteringsanvisning, men dårlig info på selve bruken.

Mitt utgangspunkt er flasker jeg kjenner historikken på. De er alle skylt etter sist bruk.
Det jeg lurer mest på er hvilket vaskemiddel dere bruker, og dosering?
Hvor lenge kjører dere hver vask?
Og gjerne en liten "best practice" når det kommer til arbeidsmetodikk og effektivitet.
Et meget godt valg.

Jeg bruker pbw både til Fastwasheren og Bucketblasteren. Plasser vaskeren i et kar eller kum og fyll vann til motoren er dekket. Vannet bør ikke bikke 40 grader. I vannet slipper jeg "en kork" pulver og rører litt rundt. Anbefalingen er ganske romslig, med 8-20g/ liter, så jeg har lagt meg ganske lavt, i og med det ikke er noe som skal ligge og løses opp i bløtt.

En stund siden sist vask, men mener at det var ca 20-30 sek. Det tar ikke lang tid på forvaskede flasker. Tenker at skyllingen og forvaskingen er vel så viktig. Da kan man også bruke vannet på veldig mange flasker.
 
Sist redigert:
Hvorfor bare opp til halve motoren? Sånne dykkpumper bør helst stå helt dekket med vann, hvis ikke trekker de inn luft.
Jeg mener jeg leste det i instruksjonene da jeg kjøpte den. Er det feil så har jeg brukt den feil, rett og slett.
 
Et meget godt valg.

Jeg bruker pbw både til Fastwasheren og Bucketblasteren. Plasser vaskeren i et kar eller kum og fyll vann til halve motoren er dekket. Vannet bør ikke bikke 40 grader. I vannet slipper jeg "en kork" pulver og rører litt rundt. Anbefalingen er ganske romslig, med 8-20g/ liter, så jeg har lagt meg ganske lavt, i og med det ikke er noe som skal ligge og løses opp i bløtt.

En stund siden sist vask, men mener at det var ca 20-30 sek. Det tar ikke lang tid på forvaskede flasker. Tenker at skyllingen og forvaskingen er vel så viktig. Da kan man også bruke vannet på veldig mange flasker.
Jeg har gått over til å kutte ut vasking. Jeg bare skyller umiddelbart etter bruk, og så hiver jeg flaskene i ei bøtte med starsan som jeg har stående til det bruket. (Pass på at starsanen ikke er tåkete, siden den da ikke virker!) Alt tyder på at det holder.

Jeg forsøker ikke å si at det er tull å vaske flasker, bare at god skylling gjør mye av jobben:).
Husk å skylle med reint vann, da både starsan og pbw er uheldig for plast over tid lengre enn 20 minutter. Min manifold sprakk pga dette.
Hardplast tåler det dårlig, ja. Jeg hadde en hevert som jeg brukte til starsan, og som jeg ikke skylte etter bruk. Der blei plasten sprø og smula opp. Men plasten vi ellers bruker, tåler starsan uten problemer. Så det er ikke nødvendig å skylle av starsan når du har desinfisert noe av plast. Det skal du helst ikke gjøre, heller. For best mulig effekt er lufttørking ideelt - sier produsenten, da.
 
Jeg bruker vanlig oppvaskpulver i fastwasheren. Noen mener at det er like effektivt som pbw, til en brøkdel av prisen. Det er skrevet om det på forumet, men finner det ikke nå. @Finn Berger ?

Kjører som regel flere kasser med flasker når jeg først vasker. Vaskeren står i en kum med lunkent såpevann. Jeg tar ikke tiden på hvert brett, men det blir vel mellom 15 og 30 min på hvert tenker jeg. Bytter vannet etter ca 4-5 brett.

Skyllingen tar jeg manuelt i en annen vask, det er tidkrevende. Kunne tenkt meg å kjøpe kun en vasker uten pumpe, men det er ikke mulig å få tak i. Det er mulig å koble til en gardenakobling i stedet for pumpen, det hadde vært genialt å kunne koblet til rent vann og skylt hele brett på noen sekunder.
 
Sist redigert:
Jeg bruker vanlig oppvaskpulver i fastwasheren. Noen mener at det er like effektivt som pbw, til en brøkdel av prisen. Det er skrevet om det på forumet, men finner det ikke nå. @Finn Berger ?

Kjører som regel flere kasser med flasker når jeg først vasker. Vaskeren står i en kum med lunkent såpevann. Jeg tar ikke tiden på hvert brett, men det blir vel mellom 15 og 30 min på hvert tenker jeg. Bytter vannet etter ca 4-5 brett.

Skyllingen tar jeg manuelt i en annen vask, det er tidkrevende. Kunne tenkt meg å kjøpe kun en vasker uten pumpe, men det er ikke mulig å få tak i. Det er mulig å koble til en gardenakobling i stedet for pumpen, det hadde vært genialt å kunne koblet til rent vann og skylt hele brett på noen sekunder.
Bruk i alle fall ikke first price-pulveret. Det var vel det vi hadde oppe her sist. Det er ikke brukbart - men jeg mener det var det før, så noe er antakelig endra i oppskrifta.

Jeg har aldri brukt pbw - for meg blir det enten vanlige midler eller kaustisk soda. Men jeg vil tru at pbw er vesentlig kraftigere enn oppvaskmaskinmiddel. Du skal i alle fall være mer forsiktig når du bruker det. Det betyr at noen ganger er det bedre enn oppvaskmaskinmiddel, mens det andre ganger er overkill å bruke det. Så en må vel bare vurdere behovet - og se på resultatet.
 
Sist redigert:
Jeg har aldri brukt pbw - for meg blir det enten vanlige midler eller kaustisk soda. Men jeg vil tru at pbw er vesentlig kraftigere enn oppvaskmaskinmiddel. Du skal i alle fall være mer forsiktig når du bruker det. Det betyr at noen ganger er det bedre enn oppvaskmaskinmiddel, mens det andre ganger er overkill å bruke det. Så en må vel bare vurdere behovet - og se på resultatet.
Er kaustisk soda alltid kaustisk soda?
Jeg har kjøpt noe på Biltema for 2,50. Brukt kun i nødssituasjoner når pbw ikke virker. Kaustisk soda er vel aldri for helsekost å regne, men er det noe "food grade" e.l. på noen av dem?
 
Er kaustisk soda alltid kaustisk soda?
Jeg har kjøpt noe på Biltema for 2,50. Brukt kun i nødssituasjoner når pbw ikke virker. Kaustisk soda er vel aldri for helsekost å regne, men er det noe "food grade" e.l. på noen av dem?
Aner ikke - men jeg vil ikke tru at det spiller noen rolle. Det skal jo uansett skylles grundig av.

Og lutefisk er vel noe folk fra Drøbak har et godt forhold til;)?
 
Er kaustisk soda alltid kaustisk soda?
Jeg har kjøpt noe på Biltema for 2,50. Brukt kun i nødssituasjoner når pbw ikke virker. Kaustisk soda er vel aldri for helsekost å regne, men er det noe "food grade" e.l. på noen av dem?
"Kaustisk soda" fra Biltema, art.nr. 36-0120, inneholder tydeligvis også salt: Natriumhydroksid 60–90 %, natriumklorid 10–40 %.
 
"Kaustisk soda" fra Biltema, art.nr. 36-0120, inneholder tydeligvis også salt: Natriumhydroksid 60–90 %, natriumklorid 10–40 %.
Skyldes produksjonsmetoden? Fra Wikipedia: I moderne tid produseres natriumhydroksid ved klor-alkali metoden som går ut på elektrolyse av vannløst natriumklorid (bordsalt), men natriumhydroksid produsert ved denne metoden inneholder urenheter som f.eks, natriumoksiklorid, natriumkarbonat og natriumklorid.
 
Tilbake
Topp