Sære humler

Jeg er ganske fersk brygger, men hoppet uti med begge beina i vår og startet med enkle modifiseringer av standardoppskrifter fra lærebøker. Jeg er glad i solbær, og det jeg leste om Bramling Cross gjorde at jeg ville prøve den. Jeg har brukt den i en Pale Ale, en dark red Irish Red Ale og en slags Cream Ale så langt.

Dessverre har den skuffet. Jeg er som sagt glad i solbær, men jeg finner ikke igjen den søte, fyldige bærsmaken jeg liker så godt i solbær. Det jeg kjenner fra solbær er bitterheten. Det er samme type "bittersmak" som solbær, selv ved sene humletilsetninger. Dessverre er det en smak som må balanseres av bærsmaken for å skape en god helhet. Jeg har fortsatt en del BX liggende, men har innsett at dette er en smak som må balanseres med fylde, frukt/bær og muligens sødme fra andre smaksgivere i brygget for å få det gode resultatet som minner om solbær.

Jeg vil si fra hvis jeg får et eureka-øyeblikk med BX. Jeg har en Black IPA på blokka der jeg vurderer nesten bare BX som humle.

Prøv å tørrhumle i ca to ukers tid ved rundt ti grader eller mindre

Tilbake
Topp