Finn Berger
Moderator
Jeg har et par dunker med 7 sorter stående. Ølet ble spontansatt nå på lørdag etter at avkommet og kjæresten hans og lyset i mitt liv og jeg hadde smakt vidunderbrygget til 7 fjell for første gang fredag kveld. Det skulle brygges juleøl for de unge, og vi heiv raskt den gamle juleporteroppskriften min i papirkurven, og klikket oss inn på oppskriften til 7 sorter. (Takk, Gahr!) Jeg hadde så å si alle ingrediensene, men ikke Safale 05. Derimot hadde jeg to pakker Nottingham, som jeg har funnet ut kan brukes til det meste.
Jeg har ingen erfaring med hverken 05 eller wlp001 - som jeg tror 05 er det samme som? - men det skal vel være en gjær som gir et veldig reint resultat. Når har jeg hatt ølet stående på 18 grader - temperatur i ølet - siden lørdag, og SG er nede på 1.025. Spørsmål:
Jeg har ingen erfaring med hverken 05 eller wlp001 - som jeg tror 05 er det samme som? - men det skal vel være en gjær som gir et veldig reint resultat. Når har jeg hatt ølet stående på 18 grader - temperatur i ølet - siden lørdag, og SG er nede på 1.025. Spørsmål:
- Vil Nottingham gjæret på denne temparaturen gi noenlunde samme resultat som 05?
- Bør jeg sette opp temperaturen nå - og eventuelt hvor høyt? (Kjenner ingen usmaker i ølet.)
- Jeg måtte bruke Magnum i stedet for Horizon som bitterhumle. Det gjør vel neppe særlig forskjell - eller?
- De unge kom på juleølidéen lovlig seint, men håper å ha et øl som kan brukes til julegaver. Jeg er stort sett tilhenger av å la ølet få god tid på seg før jeg flasker, men vil det gjøre særlig forskjell om vi nøyer oss med å gi denne to uker - gitt at primærgjæringen snart er over?