Saison-bør jeg ha sukker i denne oppskriften?

Nå er alt ølen satt til gjæring, OG ble lavere enn jeg forventet og jeg glemte faktisk å ha i sukkeret ved slutten avkok.

OG ble 1,038
IBU ble 22

Med 85% utgjæring så får jeg 4,5%, og ønsket mitt var en lett øl- rundt 4,5-5% som da blir frisk og skal passe godt til reker.

Bør jeg tilsette sukker for å få opp alkohol/utgjæring- eller kan jeg bare la det stå til og satse på at den klarer å gjære ned? Satt en starter forresten- og gjæren jeg brukte var WLP saison II.

Hvis du hadde tenkt å bruke sukker men bare glemte det så er det ikke for sent nå
På en annen side blir det sikkert tørr nok uansett

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utgjæringen (mtp FG) vil ikke bli større av å tilsette sukker, du øker kun OG.
(Jada, i prosenter blir utgjæringsgraden høyere, men du skjønte hva jeg mente)

Å tilsette sukker oppnår to ting: øke alkoholen i ølet uten å gjøre det tyngre, og å bidra med flere estere og andre smakskomponenter fra gjæringen (fortsatt uten å gjøre ølet tyngre).

Jeg vil foreslå at du lar den gjære ut. Hvis du er fornøyd med styrken og smaken så er det bare å flaske. Hvis du syns den er litt endimensjonal kan du tilsette sukkeret og røre opp gjæren og håpe at det gir ølet litt mer karakter. Ettersom du i utgangspunktet ønsket en lett øl så vil du jo nødig øke alkoholstyrken med mindre det er en grunn til det.

Ølen vil jo føles tørrere ved å tilsette sukker siden alt dette gjære ut, kontra ren malt :) . Men som dere sier så gjærer jo i utgangspunktet denne gjæren godt ned uansett, så tror jeg lar det stå til og satser på den gir meg det jeg trenger :)

Sett den på et varmt sted (men ikke direkte på varmekabler). Jeg hadde min på 29 grader etter stormgjæringen var ferdig og fikk 90% utgjæring. Den var peise klar i fargen men nok gjær suspendert til flaskekarboneringen. Jeg droppet sukkerinnslaget også både i koking og under gjæringen og fikk en drøss smak.

Har ett tilleggspørsmål, så legger det til denne tråden:

Slik har jeg gjæret:

Pitchet på 18 grader satt på badet (lørdag)som holdt 21 grader (ca)
Den steg til 23 grader alt fra lørdag til søndag, og hadde gått videre til 24 grader på Mandag (i går).
Jeg skrudde opp varmekablene litt i håp om å få den videre opp til 25 grader. Dette har jo gått noe fort (fra 18 til 24 på 3 dager). og SG er alt nede i 1,013 (ønsker den ned mot 1,05).

Den lukter fantastisk- men prøven som jeg målte SG på smakte ganske høggish- men annet kan jeg vel ikke forvente så tidlig?

Gjærer jeg dette sånn nogenlunde riktig? Tenkte å dra den opp videre mot 27 grader men holder den litt på 25 hvis jeg klarer.

Spørsmål nummer to: Når er siste frist ift å tilsette ekstra sukker i form av sukkerlake? Jeg er jo litt OG 1,038 blir litt for svakt for å nå 4,5-5%.

Har du bommet på OG ville ikke prosenten vært det jeg ville tenkt på i første rekke, heller smaken og munnfølelsen. Hva var OG i oppskriften'?

'Men med så lav 'OG ville jeg egentlig ikke tilsatt sukker.

'Du kan gjøre et etter at stormgjæringen er på hell, helst da.

Har du bommet på OG ville ikke prosenten vært det jeg ville tenkt på i første rekke, heller smaken og munnfølelsen. Hva var OG i oppskriften'?

'Men med så lav 'OG ville jeg egentlig ikke tilsatt sukker.

'Du kan gjøre et etter at stormgjæringen er på hell, helst da.

OG i oppskriften var vel 1,044- det var meningen jeg skulle tilsette 250 gram sukker . Forventet FG var da 1,08 med apparant att på 80% - Oppskriften er selvlaget med litt inspirasjon fra andre (basert på ekstrakt).
Eventuelt kan jeg koke 125 sukker og 125 gram spraymalt for å få styrken jeg ønsker? Men du ville bare latt den være i fred?

Tanker om gjæringsforløpet?

Hvor langt er du i gjæringen, hva er SG nå? Jeg ville definitivt heller tenkt på Target FG nå, enn å oppnå en viss prosent. For smakes og munnfølelsens skyld.

Der er jeg litt usikker. Har sett litt på diverse oppskrifter, og ettersom jeg ser kan en normal utgjæring på saison ligge mellom 80-85%? Det gir meg en target FG fra 1,005 til 1,008. I går var den på 1,013, skal sjekke igjen i dag- Det er jo fremdeles veldig tidlig (kun 4 dager).

Grunnen til at jeg ville ha sukkeret i, var fordi at uten mesking, så ville jeg ikke kunne påvirke til god utgjæring gjennom valg av temperatur, derfor tenkte jeg sukker. Uten dette er det noe som sier meg at dette blir for "fyldig" ift stilen, men som du er inne på, med en lav OG (1,038) så vil nok det relativt sett kanskje være best uten sukker ?

Pokker, nå er jeg med. Du misset OG pga sukker som skulle i koken.. Sorry.

Tilsett det, hvis det er poengene du mangler. Men når du sier fire dager inn og du ligger på 1.013 og venter rundt 1.008 ville jeg ikke gjort det.

Pokker, nå er jeg med. Du misset OG pga sukker som skulle i koken.. Sorry.

Tilsett det, hvis det er poengene du mangler. Men når du sier fire dager inn og du ligger på 1.013 og venter rundt 1.008 ville jeg ikke gjort det.

Så da venter jeg ett par tre dager først, før jeg koker det sammen da? Tenkte at jeg koker det sammen med vann (ala det man gjør for karbonering) - kjøler ned til rom temp og deretter "heller" det oppi fra gryta?

Jeg kan jo også tilsette spraymalt for å ikke få den for tynn?

Som Miguel sier, hvis det er grunnen til at du ikke nådde OG ville jeg tilsatt
Ikke helt sikker på om det er på fjerde dagen skulle ha noe å si

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke tukle for mye nå ;)

Beregn hva OGen din ville vært med sukkeret. Hvis den ville vært lik som oppskriften så tilsetter du det. Jeg synes det hørtes noe tynt ut, men hvis oppskriften sier det så sier den jo det. Men hvis du er på 13 etter fire dager tror jeg du når 8, med mindre du pitchet på høy temperatur. Vil du nå 4 så trengs det vel litt hjelp.

Morsomt du sier det: "Hvis oppskriften sier det" . Det er jo min egenkomponerte oppskrift og når det gjelder saison (og de fleste øltyper egentlig) så føler jeg meg vanvittig usikker, så jeg aner ikke hva jeg holder på med når jeg setter i sammen en oppskrift;)

Prosessen:

Søker litt på BJCP ift style guidelines- check, søke på Google "ekstrakt saison oppskrift/recipe"- check-, "sette sammen noe og håpe på det beste- check"

Hehe! Med OG på 44 og den gjæren der ville jeg ikke tilsatt sukker hvis den har fått godt med oksygen. Kanskje halvparten, maks. Med 75% utgjæring så skal du lande på 11 Gjerne dra den litt lengre ned, men 11 med så lav OG er passe tynt fra før, men egentlig helt perfekt spør du meg. Greit å ikke drikke vann med spritsmak ;)

Problemmakeren mtp sukkeret og OG/FG vil jeg faktisk si er oppskriften.

Sist redigert:
Hehe! Med OG på 44 og den gjæren der ville jeg ikke tilsatt sukker hvis den har fått godt med oksygen. Kanskje halvparten, maks. Med 75% utgjæring så skal du lande på 11 Gjerne dra den litt lengre ned, men 11 med så lav OG er passe tynt fra før, men egentlig helt perfekt spør du meg.

OG var 1,038 uten sukker, men ja ;)

Tilbake
Topp