Samme gjær ulikt resultat

Hei

Satt mine 2 første maltbrygg i helga. En paleale og en litt sterkere, mørk IPA. Jeg brukte SafAle 04 på begge brygg. Rehydrert uten starter.
Det som skjedde var at IPA`n gjæret kraftig og alt gjæret la seg fint på bunn av gjæringskaret. Denne satt jeg over til sekundærgjæring etter 4 dager.
Palealen derimot ligger det nå (etter 5 dager) mye gjær på overflaten og litt i bunn. Det er fortsatt litt aktivitet i gjærlåsen.

Spørsmålet er hvorfor samme gjær gir så ulik gjæring?
Kommer gjæren i palealen til å legge seg til slutt, og skal jeg derfor vente med å stikke om til sekundærgjæring?
(OG var 1.068 på IPA og 1.050 på Paleale)

Håper noen kan hjelpe meg! :-\
 
Hei, og velkommen til forumet!  :biersmile:

Det kan hende at det mørke IPA-brygget ble varmere siden det var 'mere å gjøre' for gjærcellene. Da blir det nesten en slags kjedereaksjon for ved økt temperatur blir det økt gjæraktivitet, no som forsterker seg selv. Det er ihvertfall det som kom opp i tankene mine med det første.

Noe annet kan være meskingen. Kanskje det ene brygget har mer uforgjærbart sukker enn det andre, noe som nok gjenspeiler seg i gjæraktiviteten.

Har du målt FG på begge bryggene?
 
Takk for svar

Målte IPA da jeg stakk om, den var på 10.25.

Bør jeg vente med å stikke om palealen? ???
 
Du kan godt vente en stund til. Ingen fare om det står i 10-14 dager. Prøv å måle FG når det slutter å boble i gjærlåsen. 4 dager er iogforseg ganske kort tid også.
 
Tilbake
Topp