Sandefjord Zeptobryggeri

nordhagen skrev:
Her er min løsning foreløpig. Hjemmelaga hop blocker basert på to sprutbeskyttere (til stekepanner) fra Biltema til kroner 14,- per stykk. Sydd sammen med litt ståltråd og forbundet med krangjennomføringen med en liten bit 15mm kobberrør som jeg banka til konefasong i den ene enden. Altså konisk form, jeg banker ikke kona.

Testes i morgen.
/ Øyvind

Har du sluttet å banke din kone?
 
nordhagen skrev:
Her er min løsning foreløpig. Hjemmelaga hop blocker basert på to sprutbeskyttere (til stekepanner) fra Biltema til kroner 14,- per stykk. Sydd sammen med litt ståltråd og forbundet med krangjennomføringen med en liten bit 15mm kobberrør som jeg banka til konefasong i den ene enden. Altså konisk form, jeg banker ikke kona.

Testes i morgen.

dejeqabu.jpg



/ Øyvind

Det ser bra ut!
 
Brygging av en Creme brulee stout i går. OG på 1.105 som er langt det sterkeste jeg har laget.
Rusla ut i garasjen for å sjekke om det hadde begynt å ploppe i dag, og det hadde det...
Vurderte å bruke større gjæringskar i går, men tenkte at det går sikkert bra.  Inn å hente vakebøtte og gjære med løst lokk de neste dagene.

Tok tia på kjøling i går, og 28L fra 100-20 grader på 13 min er jeg fornøyd med!
 

Vedlegg

  • 2014-03-17 08.27.00.jpg
    2014-03-17 08.27.00.jpg
    215,5 KB · Sett: 558
  • 2014-03-18 10.27.10.jpg
    2014-03-18 10.27.10.jpg
    146,6 KB · Sett: 553
  • 2014-03-18 10.46.18.jpg
    2014-03-18 10.46.18.jpg
    136,3 KB · Sett: 551
MartinHH skrev:
Regner med det er denne du har brukt for å blokkere humle
http://Biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Kasseroller-og-stekepanne/Sprutfanger-85865/ Hvordan bøyde du det til rundt røret ut. Og hvorfor konisk ?

Det er den jeg har brukt, ja. Ringen rundt er i ganske mykt metall, så jeg brukte bare en tang og klemte sammen rundt rørbiten som stikker ut. Jeg hamra rørbiten litt mindre i ene enden for å få den til å passe inn i gjennomføringen jeg har, som er uten gjenger.

En utfordring med denne patenten som jeg har sett i ettertid er at siden den dekker mesteparten av bunnen i kjelen, så har den lett for å bli dyttet opp av bevegelsen i vørteren når den koker. Den kan også hindre rolling boil nok til at boblene kommer til overflaten mer støtvis. Det fører for til litt gris hvis kjelen er veldig full. Men dette tror jeg ikke er et problem hvis kjelen er større.
 
MartinHH skrev:
Kan den brukes istedet for meskepose ?

Ja, hvis du har gjennomføring med gjenger og gjenger opp røret eller monterer en nippel på det så kan du i teorien det. Samtidig tror jeg ikke jeg ville anbefale det, fordi det vil føre til at du har ett stort utløpshull for mesken og da får du ujevn skylling og tapping. For best mulig utbytte bør mesken tappes jevnt fra så mye av bunnarealet på maltsenga som mulig.
 
Tilbake
Topp