Sandefjord Zeptobryggeri

Morn Thorvald

Hvor kjøpte du slangen som danner skyllevannsilen din over meskevannet? Hvis du skjønte hva jeg mente  :roedme:
 
Det er et pexrør likt som brukes i boliger (rør i rør)
Biltema,  eller hvis du bare skal ha en bit så har nok rørleggern noe kapp.
Jeg hadde det liggende så sa ble det slikt.  Koblingene er biltema.
 
Hjemmelaget APA til meg,  og hjemmelaget tørr cider til fruen...
vera2e7y.jpg
 
Hvordan lagde du cideren? Eg har prøvd å lage cider utav eplejus, det ble ikke helt vellykket...
 
Krille skrev:
Hvordan lagde du cideren? Eg har prøvd å lage cider utav eplejus, det ble ikke helt vellykket...

Den er på eplejuice fra Rema.
Satt den først 6 uker på gjæringskar, stakk om og tilsatte 2l juice og lot den stå 2mnd før den ble tappet på cornelius og tilsatt co2.

Hvis man mener at cider er slik som svenske kopparbergs så er dette noe helt annet. Den er knusktørr, litt syrlig og minner mer om en tørr musserende vin, men mindre smak. Veldig klar farge, leskende og frisk i sommervarmen.
Hvis man liker den litt søtere så er det mulig å tilsette ugjærbart sukker. Etter det jeg har lest så har den godt av å stå ganske lenge før den drikkes...

Kokt te på 4 poser Earl grey
Limejuice 3 limes
23L juice
2 pack s-04
En Ts gjærnæring

En absolutt hit hos kona, og kommer nok til å lage den igjen i en eller annen variant.
 
Thorvald's brygg og sveis lagde Ordinary Bitter i dag.
92! % utbytte gjorde kjelen bra full, og måtte tilsette litt etter kok for å få OG ned i forsvarlige tall  :skitbra:
 

Vedlegg

  • 2013-10-16 19.28.40.jpg
    2013-10-16 19.28.40.jpg
    262,8 KB · Sett: 1.084
  • 2013-10-16 17.41.35.jpg
    2013-10-16 17.41.35.jpg
    250,2 KB · Sett: 1.092
Haha, artig å se at andre har gått for zepto-betegnelsen på sitt bryggeri! Men om dette imponerende opplegget er i zepto-størrelsen lurer jeg litt på hva vår tilitersgryte er :jaha:
 
Bruker du 50liter til kok? Hvor mye vørter pleier du sitte igjen med i gjæringskaret?

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
 
Og hvordan ser whirlpool armen din ut fra innsiden av kjelen?

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
 
Løver skrev:
Bruker du 50liter til kok? Hvor mye vørter pleier du sitte igjen med i gjæringskaret?

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4

Det er 50L ja, og når kjelen er smekk full så er det ca 44L i gjæringskaret hvis det ikke er veldig mye humletrub.

Løver skrev:
Og hvordan ser whirlpool armen din ut fra innsiden av kjelen?

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4

Litt dårlig bilde av whirpoolarmen. er bøyd til langs kanten av kjelen litt under overflaten.
 
Jeg ser kokekjelen ikke er isolert.. Kjører du full guffe på induksjonstoppen under kok, eller justerer du ned?

Og bruker du lokk i det kok?

Lurer på om vi skal investere i samme kjele og induksjonstopp, så greit å spørre litt først :)
 
Er uisolert ja. Det er 10 nivåer på plata, og kjører på 8 når det er varmt i været og 9 når det er litt kaldere i garasjen. Koker opp nivå 10 med lokket nesten helt på, men tar det av når jeg får kok. Har vurdert å isolere for å få litt raskere kok,, men er ikke noe stort problem.

Whirlpool røret har jeg bøyd til selv. Er vanlig vannrør...

Er igrunn veldig fornøyd med både kjele og plate,

Bare å stikke innom for å kikke :)
 
Det høres bra ut.. Takk for hjelpen sålangt :) Jeg må jo overtale medbryggeren, så greit å planlegge.. Jeg gir lyd fra meg om jeg vil kikke, så snakkes vi nok..

Tenkte vi skulle ta en tur innom Sandar brygghus på fredag, for å smake litt.. Har du fått vært der?
 
Var der på lørdag og smakte en GOD del..  Stort utvalg og bra lokale.  Perfect pizza serverer mat der også.
 
Tilbake
Topp