Scottish Export ølsett fra Geordie med maltekstrakt og honning

Jeg har planer om å lage mitt 2 brygg ganske snart , og har noen spørsmål. 1. forsøk var mislykket. Ølsett lagd med sukker. Det så ut som øl med bra skum men luktet rart og smakte cider.
jeg har kjøpt "scottish export" fra geordie på europris og håper det er brukbart, selv om tørrgjæret som følger med ikke får så gode skussmål på forumet. Jeg sjekket som anbefalt datoen og det skal være holdbart til july 2010, så det har forhåpentligvis ikke stått i hylla altfor lenge.
jeg har skjønt at sukker i ølen er fy-fy, så jeg har planer om å bytte ut sukker med maltekstrakt (Moss) og kanskje honning (ekte hjemmelagd honning) og prøve så godt jeg kan å følge instrukser fra "moderne hjemmebrygging" boka.
1. hvor mye malt ekstrakt og honning bør jeg bruke?
oppskriften som fulgte sier 1kg sukker, men jeg har lest andre steder på forumet at det bruke 3kg maltekstrakt istedet? jeg syns det virker som litt mye?
jeg tenkte å bruke 1,275 maltekstrakt og 500g honning, noen meninger?

Jeg har tenkt å tappe ølet i hovedsak på fat, og noen få flasker. Tenkte å tilsette co2 fra tank rett på fat, og sukker i flasker.
Jeg har et tappeanlegg og et tomt 30L pilsfat fra rignes, den har jeg gjort rent med å kjøre gjennom varmt og kaldt vann, og tømt fatet for vann med å fylle på co2, er det god nok rengjøring? fatet sto i over 1 år med en skvett øl på..
 

Vedlegg

  • 161220091156.jpg
    42 KB · Sett: 379
tomv skrev:
Jeg har tenkt å tappe ølet i hovedsak på fat, og noen få flasker. Tenkte å tilsette CO2 fra tank rett på fat, og sukker i flasker.
Jeg har et tappeanlegg og et tomt 30L pilsfat fra rignes, den har jeg gjort rent med å kjøre gjennom varmt og kaldt vann, og tømt fatet for vann med å fylle på CO2, er det god nok rengjøring? fatet sto i over 1 år med en skvett øl på..

Både flasker og fat må desinfiseres skikkelig. Jeg anbefaler enten iodofor eller star san, som får hos vinogbar.no.
 
Sukker i øl er ikke nødvendigvis negativt, men til såpass lette øl som disse 1,8 kg-boksene blir gjerne resultatet litt vel tynt og smakløst. Maltekstrakt er langt bedre, men Moss maltekstrakt gir visst svært dårlig utgjæring nå (det er ikke lenger samme produktet som da Moderne hjemmebrygging ble skrevet). Om du kan få tak i en annen type ekstrakt, f.eks. Muntons eller Weyermann, er det mer sannsynlig at du kan få godt øl.

For å erstatte 1 kg sukker trenger du omtrent 1,25 kg flytende maltekstrakt eller 1 kg tørket maltekstrakt/spraymalt. Du kan godt bruke litt mer, men 3 kg er for mye.

Til rengjøring holder det ikke på langt nær å bare skylle med vann. Du må få vasket bort alle rester av proteiner, fett, etc., som bakterier kan sette seg fast i, og deretter må utstyret desinfiseres med f.eks. fosforsyre eller klorin (klorin må også skylles bort). Om du ikke desinfiserte bryggeutstyret før forrige brygg, var det nok en infeksjon heller enn sukkeret som fikk ølet til å smake rart.

Renslighet er det aller viktigste i ølbryggingen.
 
alt utstyret var nytt og vasket, men jeg tror ikke at jeg desinfiserte med klorin, bare vasket alt den gangen.
jeg forstår at bryggeutstyret og flasker må desinfiseres. Er ikke krystallsoda og klorin bra nok?
Jeg brukte ikke fatet sist, det har det bare vært ringnes fatøl på. det fatet er jo tett.. må jeg virkelig bruke noe spesielt for å rense det?

synd at moss maltekstrakt ikke duger, har akkurat kjøpt tre krukker. det var veldig dumt å kjøpe moss maltekstrakt, da 3 slike koster like mye som et ølsett. eller blir det for mye humle hvis jeg bruker maltekstraken fra to ølsett i ett brygg?
 
Krystallsoda er bra nok, og klorin er bra nok, men klorinen må skylles bort grundig for ikke å sette usmak på ølet, og da spørs det jo om vannet du skyller med er rent nok (vann fra springen kan være rent nok, om du har flaks, ellers er kokt vann godt nok.). Jeg har brukt klorin uten problemer, men det er langt mer behagelig å bruke Star San. Det trenger ikke skylles bort, så faren for infeksjon er minimal.
 
Tilbake
Topp