Sein gjæring

Jeg hadde planer om å flaske en IPA denne helga, men det ser utrolig nok ut til at det er aktivitet i den enda. Den ble satt torsdag 22 oktober, altså gjæret i 17 dager. Det er en ekstrakt IPA med flytende maltekstrakt, spraymalt og en liten mengde sukker (ca 200 g). Jeg endte opp med OG på 1053, og tenkte den skulle gjære seg ferdig relativt raskt. Den har gjæret ved omtrent 21 grader.

Problemet er at jeg kun har anledning til å flaske i helgene, og jeg synes det blir drøyt lenge å vente til neste helg. Nå plopper det i gjærlås ca hvert 6 min. Er det da mulighet å flaske ølet, eller blir det eksplosjonsfare?

For å være på den sikre siden kan du jo overføre til et sekundærgjæringskar
og flaske neste helg

Har du tatt en SG-måling? Det eneste måte å vite om det er ferdig gjæret eller ikke. Etter 17 dager vil det normalt være det. At det plopper i gjærlåsen er ingen indikasjon på gjæring. Det kan være at ølet slipper CO2 som det har tatt til seg under selve gjæringsforløpet. Sjekk SG i dag og om to dager. Er den uforandret, så er den ferdig og du kan trygt flaske ølet.

kanskje vente en uke til er best. å vente er det vanskelige part av hele bryggingen. øl kan godt stå  i primairgjæringskar i 4 uker. omstikking er ikke nødvendig synes jeg.

men...her du flasket i dag? det gå sikkert bra også  :)

Hehe, ja venting er ikke enkelt nei :p

Jeg har ikke målt SG på ølet, så lurer på om jeg venter til neste helg. Jeg er borte hele uka, så da må det flaskes i helgene.

Forrige fredag ble det også satt et par øl. Jeg setter bare kjedelige Coopers ekstraktøl for tia siden det er innspurt i studiene. Da satte jeg en Coopers Lager (som egentlig er en ale :p ) og en Coopers Stout. Jeg hadde faktisk planer om å flaske Lager'n i dag siden det ikke var noen som aktivitet i gjærlås lenger. I går tok jeg SG på den og den viste en plass mellom 1013 og 1014 (litt vanskelig å lese av nøyaktig). Ifølge BeerSmith skulle den ende opp på ca 1012-1013. Jeg satte den i et litt kaldere rom, men i dag så har den tydeligvis funnet ut at den ikke var ferdig likevel. Så nå er det litt aktivitet i gjærlåsen igjen, så det blir nok tapping av den neste helg også ;)

Chriselv skrev:
Jeg satte den i et litt kaldere rom, men i dag så har den tydeligvis funnet ut at den ikke var ferdig likevel. Så nå er det litt aktivitet i gjærlåsen igjen, så det blir nok tapping av den neste helg også ;)

bevegelse eller litt risting av gjærkaret ofte gjør at gjær får lyst på mat igjen (hvis det er mat igjen).

Tilbake
Topp