Selvmaltet korn og humle fra hagen

Hallo medbryggere!

Vi skal for første gang prøve oss på hjemmemaltet korn og cascade i fra hagen. Er det noen som har erfaring med dette? Vi aner jo ikke utbytte vi kan forvente av malten og har heller ingen anelse angående bitterhet fra humlen. Er det noen "tommelfingerregel" angående dette? Øk mengde med så så mye i forhold til vanlig feks?

Tenkte selv å bruke hjemmeplukket humle, og tenkte at fremgangsmåten måtte bli litt som å prøve å lage to adskilte liter med f.eks 5 gram "kjøphumle" i den ene og 5 gram selvplukket i den andre.
En smakstest må vell kunne gi en indikasjon på hvor bittert det vil bli av selvplukket humle i forhold til kjøphumlen. En kompis av meg brukte hjemmeplukket og han mente at den avga veldig mye bitterhet i forhold til kjøphumlen han pleide å bruke med samme mengde.
Med malten må man vell kunne gjøre det samme? 1-2 liter av hjemmemalt og kjøpmalt og så kan man jo bare måle og se forskjell i OG.

Kan hende det ikke helt er det svaret du er ute etter, men det er et forslag.

Takk for svar!

Vi laget en batch i går og fant ut at kornet fra Kløfta (6 row) ga omtrent like godt utbytte som 6 row fra USA. Humlen derimot er nok ganske beskjeden i forhold til kommersiell. Her måtte vi dra på med en del mer. Uansett en veldig morsom erfaring.

Hehe. Jeg begynte med brygging i November i fjor så humlen jeg kunne ha høstet var jo selvfølgelig visnet når jeg kom på at jeg kunne høste selv. Så jeg går allerede å gleder meg til å flytte litt på stiklinger og høste humle til høsten. Hvordan gjør du det med kornet? Hvilke korn planter du? trenger det noe pleie mens det vokser? Hvordan ser man når man skal høste og hvordan behandler du det etterpå?

Vi har ikke plantet kornet selv, det fikk vi av en bonde på Kløfta, så jeg vet ikke annet en at det er 6 row bygg.. Ellers er det den vanlige prosessen med vasking, bløtlegging, spiring, tørking og rensing før man til slutter knuser kornet. Jeg søkte bare rundt på nettet og fant artikler om hvordan man gjør det.

Hehe. Jeg begynte med brygging i November i fjor så humlen jeg kunne ha høstet var jo selvfølgelig visnet når jeg kom på at jeg kunne høste selv. Så jeg går allerede å gleder meg til å flytte litt på stiklinger og høste humle til høsten. Hvordan gjør du det med kornet? Hvilke korn planter du? trenger det noe pleie mens det vokser? Hvordan ser man når man skal høste og hvordan behandler du det etterpå?

har du noe ide om hvordan man flytter på stiklinger? har en humleplante hjemme og skulle gjerne tatt med stiklinger og plantet de på hytta. noen tips...

hvis jeg ikke husker helt feil så er kornet klart etter det bytter farge og blir gyllenkornfarge

Du kan kjøpe slike små torvpellets, putte de i en hvit plastkopp, fylle på med vann, putte stiklingen oppi, og forsegle med klebeplast.

Med stiklinger så er det viktig at de har det fuktig iom at de ikke har et utviklet rotsystem for å oppta næring.

har du noe ide om hvordan man flytter på stiklinger? har en humleplante hjemme og skulle gjerne tatt med stiklinger og plantet de på hytta. noen tips...

hvis jeg ikke husker helt feil så er kornet klart etter det bytter farge og blir gyllenkornfarge

Jeg har lest litt om det, og selv om jeg ikke er noen ekspert så vokser det jo opp flere stilker av hver enkelt plante. tenkte jeg skulle prøve å grave litt og kappe av en av disse stiklingene å plante en annen plass.
Humlen er en hardfør plante, så jeg har god tro på at det skal gå å kutte av en rot for å plante en annen plass.
Man blir ikke klokere om man ikke prøver ;)

Jeg har lest litt om det, og selv om jeg ikke er noen ekspert så vokser det jo opp flere stilker av hver enkelt plante. tenkte jeg skulle prøve å grave litt og kappe av en av disse stiklingene å plante en annen plass.
Humlen er en hardfør plante, så jeg har god tro på at det skal gå å kutte av en rot for å plante en annen plass.
Man blir ikke klokere om man ikke prøver ;)

sant så sant skal prøve på dette. hadde vert gøy å ha flere plander av samme sort.
Var og titta i dag, og det har kommet opp en knopp fra bakken :) utorlig tidlig

Tilbake
Topp