Sennep i øl.

Håper ikke så alt for mange av dere fikk surt oppstøt av å lese emnetittelen, men jeg går da altså og vurderer å brygge en øl med et røyk/honning/sennepspreg. Tanken er å brygge en lys ale med litt lavere IBU enn jeg kunne tenke meg som sluttresultat. (Er utrolig glad i bittert øl)

Foreløpig oppskrift.
3kg lys spraymalt
500g honning
300g hvetemalt
300g røkt malt

23 liter vørter. OG på 1.053

EKG-humle til 20 IBU på 60 minutt, deretter 20g EKG hvert 15. minutt.

Siden dette er noe jeg ikke har fått med meg at andre har prøvd, så vil jeg forsøke å dele brygget i to, hvor den ene delen får 100g engelsk sennepspulver tilsatt til honningen. Honning/sennep kokes ikke.

Det høres spennende ut! Vet at sennep og honning er en mye brukt kombinasjon, det selges til og med honningsennep i butikken. Jeg vil tro at sennepsfrø vil ta seg best ut i en noe søtere øl. 100 g må jeg si høres ganske så kraftig mye ut. Kanskje du kan prøve å blande litt pulver ut i en vanlig øl for å finne ut av hva som kan være en grei mengde, før du potensielt ødelegger et brygg med litt for mye sennepspulver ;).

Det kan være lurt, for honningen i ølet vil i stor grad gjæres ut og knapt etterlate sødme i seg selv. Meskeskjemaet kan også justeres litt, ved å meske varmere, ca 68-69 grader.

Med en slik mengde sennepspulver (Colman's, antar jeg? - det er heftige saker) vil ølet ditt bli tilnærmet udrikkelig.  :eek:
Ville prøvd med bare et par teskjeer (vet ikke helt hvor mange gram det er, men det er ihvertfall langt mindre enn 100 gram!). Husk at med uvanlige kryddertilsettinger skal disse bare gi en ekstra touch / finesse til ølet - det skal fortsatt primært smake øl, og ikke sennepsaus!

Det har du nok helt rett i, jeg kommer nok til i første grad å følge Eduards råd om å kjøpe inn pale ale som befinner seg i bitter/humle-spekteret jeg planlegger å brygge for så å forsøke meg frem til hva som fungerer. Ved å dele opp øl-batchen får jeg også peilet meg inn på hvorvidt det er hensiktsmessig å bruke sennep i øl. Dette er da basert på en marinade jeg har utviklet gjennom mine få år som kokk. I verste fall får øllet ende opp som marinade-basis, og da er det greit hvis mengden jeg prøver sennep på er i 5-10 liters-spekteret istedet for 23 liter.

Fikk du utført dette eksperimentet? Noen resultater å melde? Blei det godt? Har du brukt det til grillmat og/eller i marinader?  :skaal:

Har dessverre ikke fått prøvd dette. Har vært opptatt med arbeid og reising, så noe brygg med sennep er ikke satt. Håper å få til noe i August.

Sitter her med en Aass Pale Ale og har prøvd forskjellige mengder colman´s sennepspulver. Merker at 1g per liter er aaaalt for mye.  :cheeky: +  :eek:ppkast: 0.25g per liter er derimot utrolig passende, og jeg forsøkte minimal mengde honning i ølet etterpå (dekket håndtaket på en teskje med honning og rørte forsiktig rundt i et par sekund for å bare få litt av honningpreget uten noen særlig sødme) for å se hvordan det ble, og det rundet det hele av ganske godt. Tror det blir 3-4g på en 20-liters batch eller tilsvarende hvis jeg skal prøve meg på dette. Problemet er at den stikkende bitterheten/følelsen bakpå tunga fra sennepen har veldig lang varighet, og denne må balanseres med noe.

Tilbake
Topp