Sett, krydder og annet

Vi er to kompiser som deler kåk og interesse for øl. Vi satte med greit resultat et Coopers sett, med tilsatt Moss maltekstrakt, honning og mørk sirup til jul i fjor. På grunn av liten kapasitet på kjøkkenet mtp gryter og vasking så har vi drøyet litt før vi nå har diskutert å få satt en ny batch. Vi hadde med denne til den lokale hjemmebryggekonkurransen hvor det faktisk ble greit mottat og mange ble svært overrasket over at det faktisk var et sett som var brukt. Nok om det, til den nye produksjonen har jeg sett for meg følgende.

Målet: Julestout

Ingredienser:
2 stk Coopers stout (samme vannmengde som til ett sett)
3 glass Moss maltekstrakt
1 boks Mørk sirup (jada, man skal ikke ha det i et øl, men vi gjør som Inger Espelid. I starten er det viktigst å få til noe som smaker godt.)
mørk espresso
sjokoladepulver/kakao


Sirup fordi at det gjærer helt ut og tross alt må være bedre enn å tilsette vanlig sukker.
Maltekstrakt da det ikke gjærer helt ut og vil føre til at brygget sannsynligvis vil føles fyldigere. Dette gjelder vel også selve settet? At det ikke gjærer 100% antar jeg. Jeg har hørt anslag rundt 10-15%, men om det stemmer vet jeg ikke. Er også klar over at Moss maltekstrakt ikke er det gunstigste, men tilgjengelighet og at man enda er på forsøksstadiget med begrensede muligheter for koking/mesking fører til noen snarveier.


Så over til spørsmålene.

1. Bør vi bruke gjæren til begge settene(eller holder det med den ene pakken - noe sier meg at ordtaket "The more the merrier" stemmer for kompisene som skal gjøre jobben) og blande dem ut i destillert vann(rehydrering?) før vi tilsetter dem til vørteren?
2. Vil bruken av dobbelt sett i forhold til samme vannmengde føre til en fyldigere smak, eller kun et alkoholmessig sterkere resultat. Det er jo en fyldigere og kraftigere smak som er målet.
3. Vil det påvirke gjæringen om man tilsetter krydder og/eller kaffe?
4. Hvis vi skal tilsette krydder, eks. ingefær, kardemomme eller liknende, bør vi lage avkok/te eller slenge selve krydderiene i gjæringsdunken.
5. Vi vurderte å smelte kokesjokolade, men den vil vel bare stivne til klumper når den tilsettes vørteren og ikke smakssette noe særlig. I tillegg frykter jeg at o'boy og kakaopulver kan inneholde melkesyrebakterier. Er det noen vei utenom, sjokolademalt for å få sjokoladepreg?
6. Ved forrige brygging så brukte vi sterk kaustiksodaløsning til rengjøring av gjæringsdunk, hevert, flasker, korker, gjærlås og alt annet som skulle være i direkte kontakt med brygget etter oppvarming. Holder dette, eller må man bruke annet middel i tillegg? Kaustiksoda skulle vel drepe det meste av bakterier?


Jeg har fundert på en løsning mtp vasking av flasker, flaskene vi benytter nå er stort sett flasker som kommer fra Nøgne Ø og Inderøy Gårdsbryggeri, første runde var i fjor, slik at etiketter, lim og liknende ikke er noe problem lenger, flaskene er selvsagt grundig skyllt etter tømming, derfor skulle det være nok å få de desinfisert/vasket. Jeg lurer altså på om det ville være en god idé å eksempelvis lempe flaskene i gjæringsdunken fylle opp med godt lunket vann og tilsette kasutik soda. Hvis man så lar dette stå en time før flaskene skylles godt, vil anskaffe "jetspyler" til den jobben, og dunken spyles i dusjen -
vil da mulighetene for infeksjoner være minimale eller vil det være påkrevd med eks. klor i tillegg? Er det noe jeg IKKE slurver med så er det renholdet, jeg er fanatisk når det kommer til å ødelegge ølet på grunn av slurving med renhold, så gode tips mottas med stor takk. Jeg har sett litt rundt på forumet, men finner egentlig ingen gode, sammenfallende forklaringer.

Jeg gleder meg til å nok en gang kunne sette meg ned i sofaen, høre den herlige pshj-lyden og kunne sjenke opp egenproduserte varer. Økonomien tilsier at man ikke kan gå til innkjøp av skikkelig utstyr på nåværende tidspunkt, men jeg gleder meg til den dagen det blir aktuelt. :)

På forhånd tusen takk for alle tips og svar.
 
Hei.

Har nok ikke egenerfart kunnskap om disse settene, men vet at gjæren som følger settene ofte er dårlig. jeg vil anbefale å kaste begge pakkene og heller kjlpt ei ny gjær fra en annerkjent produsent. Men igjen, dette er på generelt grunnlag. Vet ikke hvilken gjær som følger settene.

Ved å bruke 2 sett OG tilsette sukker/sirup/maltekstrakt etter anbefalingene på settene, men bare bruke vann til ett sett så blir det nok en del fyldigere. Dersom original OG var 1040 så kan du nå få 1080. Dette vil normalt gjære litt mindre ut, og du får et fyldigere brygg. Vet at Torga (min bryggerkolega og bruker her på forumet) har kontaktet produsenten av Moss maltekstrakt. Der oppgav de at det er minst 20% umaltet bygg i denne. Det betyr for en hjemmebrygger at denne ekstrakten vel ikke er så egnet, og vil føre til et øl som ikke gjærer så langt (fyldigere).

Normalt vil vel ikke selve gjæringsprosessen påvirkes av krydder (TROR jeg).

Jeg har fått råd her på forumet om å lage et avkok av krydder for å unngå at et krydder blir for dominant. Det er også viktig å "styre seg", slik at det ikke blir for heftig kryddersmak/aroma.

Dersom sjokolade tilsettes kokende vørter burde den blande seg greit.

Kaustis soda og allt annet basisk vaskemiddel er nettopp vaskemiddel. Disse har nok ikke så mye effekt på bakterier og sopp. Etter at du har vasket med et slikt må du dessinfisere. Der brukes vanligvis ei syre som er næringsmiddelgodkjent, og derfor ikke krever skylling (no-rinse). Petit-agentur.no har sterkrens som er mye brukt. Ellers så finnes det en som heter Star San. Tror vinogbar.no har denne. Dersom du er fanatisk med renhold så er et slik syrebasert desinfiseringsmiddel et must.

MVH
Børge
 
Gjæren til Coopers er faktisk ikke så ille og kan godt brukes; den tvilsomme gjæren finner man heller i billige ølsett av ukjent merke.
 
Eduard skrev:
Gjæren til Coopers er faktisk ikke så ille og kan godt brukes; den tvilsomme gjæren finner man heller i billige ølsett av ukjent merke.

Det var da bra  :skitbra: Det er vel uansett anbefalt å bruke begge pakkene når han brygger et såpass sterkt øl.
 
Takk for svar, jeg kan nesten ikke vente til stasjet kommer i posten, det blir godt å komme i gang, det begynner jo å haste om ting skal bli ferdig til jul. Jeg får se å finne noe til desinfisering, det må være mulig å finne noe som egner seg på en eller annen sjappe her i byen, om ikke annet så har sikkert Felleskjøpet noe som burde være mulig å bruke, har hørt at noen bruker melkevask? Om det er til vask eller desinfisering vites ikke. :) Jeg kan selvsagt høre om jeg kan snike til meg noe fra noen lokale bryggere også, som definitivt burde ha et lager av noe, hvis jeg ikke klarer å skaffe noe før tiden er inne.

Erfaringen min med Coopers gjær sist, var i alle fall at det ikke var dårlig gjæring, det levde som bare det i beholderen sist, jeg måtte fjerne gjærlåsen og rengjøre den flere ganger, da det piplet ut.
 
Ang. Felleskjøpet så har de både vask og desinfisering, men er redd de selges i litt store kvanta. Sikkert en hjemmebrygger i nærheten der du bor som kan være behjelpelig. Hvis ikke så går det vel an å bruke klor også til nød.
 
Klor fungerer til desinfisering, men du må da skylle godt med kaldt vann fra springen. Dette skal ikke være noe problem (gjorde det selv på mine første brygg), men ikke like bra som sterkrens og tilsvarende.
 
Aha, tenkte på klor også og om det kanskje kunne funke. Jeg skyller jo uansett utstyret grundig etter vask, så litt ekstra skylling i forhold til klor er ikke noe problem. Det er kanskje mulig å kombinere kaustiksoda og klor, for å gjøre vasking og desinfisering samtidig, eller vil det være uheldig å blande de stoffene?  :attevar:

Er det forresten noen som har innsikt i om det vil by på noen problemer å bruke en stor kjele i aluminium til oppkokingen? Da tenker jeg i forhold til det at det vil avgi noe møkk jeg ikke ønsker å ha i brygget mitt. Jeg ønsker selvsagt å minimere mulighetene for feil denne gangen, da jeg føler at ting ble tatt litt på sparket sist, jeg vil nødig gjøre feil som lett kan unngås og ser at sterkrens er noe som går igjen i flere poster rundt om på forumet, så det ser ut for at jeg må se å få bestilt en del av det.

Tusen takk for alle svar så langt. :)

Red.: Er det forresten slik at denne Star San kun er desinfiserende og ikke egnet til vask - klarer ikke helt å finne ut det hos Vin og Bar.
 
Aluminium går bare fint. Vær obs på kaustiksoda og aluminium.

Du trenger sikkert en 4-5 liter sterkrens  ;D (blandes 5ml/5liter)
 
EvenJ skrev:
Red.: Er det forresten slik at denne Star San kun er desinfiserende og ikke egnet til vask - klarer ikke helt å finne ut det hos Vin og Bar.

Star san er bare nok  bare til dessinfisering.

Om du ikke kan skaffe noe annet egnet, så kan du bruke Jodosan som du får tak i på apoteket. Den skal ikke behøves å skylles ut. ulempen med denne er at den har en lei tendens til å farge utstyret ditt
 
Felleskjøpet har også utstyr til "vanlige" forbrukere. Jeg tror det går mest på vask, ikke desinfisering. De har ca 5l kanne (5,6 kg) P3 Husdyrrom-Kraftig vask med tilnærmet ubegrenset holdbarhet frostfritt. Den gir pH ca 13 ved 5% oppløsning. 189,- inkl moms
http://www.fk.no/trade/productview/52992/774
Du får kjøpt 10 l eller 10 kg i pulver både med høy og lav pH.  Eller mere. Under er en link til et utvalg. Felleskjøpet er en helt vanlig butikk, de er glade for å få kunder innom. Det er bare spørre betjeningen hvis du lurer på noe. Jeg har fått mye god hjelp der.
http://www.fk.no/trade/productlist/773/
janh
 
2. Vet ikke helt om det er å anbefale å benytte seg av dobbel mengde ølsett i forhold til vann.
Disse ølsettene er beregnet på å tilsette sukker, dermed har de skrudd opp mengden med ugjærbare sukkerarter slik att det alikevell skal være grei mengde med maltsødme/fylde igje etter gjæring.
Benytt deg heller av maltekstrakt, å hvist du ønsker kraftigere brentsmak e.l. kan du benytte deg av litt spesialmalt som du trekker som en te pose på ca.75C før du tilsetter maltekstrakten og koker opp.
3. Tilsettning av kaffe og krydder skal ikke ha noe å si for gjæringen.
4. Tørkede krydder har somregel mistet det meste av flyktige smaks og aromastoffer under tørkingen, dermed kan de fint tilsettes under kok uten fare for å miste mye smak og aroma under koking/gjæring. Men krydder er noe man må være forsiktig med siden de lett kan sette for mye smak på ølet.
5. Vil anbefale deg å benytte kakaopulver til bryggingen, sjokkolade inneholder mye fett som ikke er bra for det ferdige resultatet
 
Tilbake
Topp