Setting av Eplesider

Hei, har akkurat satt 3 gjæringsfat på 25 liter med ny-pressede epler (discovery og idunn) har aldri satt sider før. Så tenkte å kjøre litt forskjellige prosesser på di forskjellige fatene. Men vil iallefall følge oppskriften til Hardanger siderfabrikk. Legger den ved i bunn. Setter veldig pris på tilbakemeldinger.

Så over til spørsmålet. Hvordan måler dere alkoholprosenten i sideren? Har googlet litt, men ikke funnet veldig oppklarende svar. Vet forresten ikke om tråden hører hjemme her.

" Når ein skal laga sin eigen sider, så er det viktig å vera nøyen på fleire ting " ;
- Bruk råsaft av nypressa eple.
- Safta skal vera laga av modne eple med god indre kvalitet. Grøne, umodna eple skal ikkje brukast.
- Plasser dunken i eit mørkt rom med stabil temperatur på 8 – 10 grader. Det er betre med for låg temperatur enn for høg.
Ved for høg temperatur er det større sjanse for at det oppstår feilgjæring og at sideren kan verte øydelagd.
- Eplesaft har svært lett for å gjæra. Bruk helst naturleg gjæring.
- Etter 1-2 veker kan du tilsetje sukker. 1 – 1,5 kg sukker pr. 10 liter er høveleg.
Rør ut sukkeret i litt lunka (ikkje varm) eplesaft (eventuelt litt vatn) og tøm det på dunken.
Fordel sukkeret i 2 omgangar, etter 4-6 veker kan du ha i resten av sukkeret.
- Bruk gjærlås
- Når det er slutta å bobla i gjærlåsen , tapp om sideren .
- La sideren stå å klarne seg. - Normalt vil det gå 7-12 månader før sideren er ferdig.
- HUGS: Oksygen er sideren sin verste fiende. Bruk gjærlås og ikkje opna korken meir enn høgst nødvendig.
- Når sideren er klarna og ferdig til bruk, tapp den på flasker.
- Oppbevar den mørkt og kjølig.

Kjelde: Nils Lekve, Hardanger Frukt og Siderfabrikk, Ulvik"

Sist redigert:
OG ble forresten målt til 1.050. Så visst FG blir 1.000 blir formelen 1050-1000 / 7.6 = 6.58% ? Så må man legge til for tilsatt sukker. Har lest at 17 gram pr liter utgjør 1%?

Jeg tilsatte sukker i sidere jeg satte før, men har sluttet med det nå,
jeg synes sideren har lett for å få for mye alkoholpreg når det tilsettes sukker underveis i gjæringen.
Naturlig gjæring gir best resultat om du bruker epler som ikke er sprøytet.
De siste årene har jeg kun brukt WLP775, den funker som fjell hver gang, passe restsødme og den gir veldig fin eple aroma/smak.

Eg ville droppa sukkertilsettinga. Cideren gjærar heilt ned uansett, og treng ikkje få tynnare munnfølelse. Med OG 1.045-1.050 som standard, som gjærar ned til 1 blank, treng ein heller ikkje fleire einingar i brygget. Sørg for å gjære på låg temperatur, då dette også bevarar meir eplesmak i sluttresultatet.

Takk for tilbakemeldingene! :) Hvor lang tid regner du på at det tar før sideren er utgjæret med WLP775 (denne skal gjæres i romtemperatur da?) gjær? Og hvor lang tid regner dere før den er utgjæret med naturlig gjæring? Dunkene har stått i 2 døgn nå å er enda ikke kommet igang. Hadde sett for meg at det gikk enda raskere?

Gjærer ut på 3-4 uker. Beregn at den går under 1000 på målinger. Begge mine gikk til 998.

Hei,
Jeg savner litt et godt mål på mengde gjærnæring. Jeg bruker WLN1000. Ser det skrives at man trenger mye mer enn ved brygging av øl, men har vel bare hørt "dobbelt så mye" uten at det er så velvegrunnet. Noen meninger?

A

Det må da være helt opp til hva den enkelte ønsker... Dårlig svar på spørsmålet.
Ja det var det. Personlig ville jeg alltid kokt det jeg tilsetter brygg/cider i typisk 10-15 min, med mindre kokingen påvirker smaken i negativ retning. Men så er jeg picky også. Og har ikke hatt en eneste infeksjon hittill. :)

A

Nytt spørsmål når det kommer til lagring av sideren. Tror dere at det vil være noen problemer å lagre sideren på gjæringsdunken i plast (eventuelt plastdunker)? Eller vi det være bedre å lagre det på vinballonger i glass?

Hei,
Slik jeg har forstått det, puster PP-plast (hvit matt) mer enn PET-plast (blank plast). Hvis du skal langtidslagre, skal det derfor være på PET. Eller glass.

Anders

Okay takk for svar. Har jo i utgangspunktet tenkt å lagre den i 1-2 år. Då blir det for lenge på "vanlig" plast? Får eventuelt gå til anskaffelse av PET-plast / vinballonger da.

Oppfølgingsspørsmål. Hvor får man kjøpt PET-plast kanner/dunker og glassballonger? Gjerne til en fornuftig pris:)

Tilbake
Topp