SG har steget

loebrygg skrev:
Det burde vel egentlig vært omvent, tror humle og annet grums er lettere enn vann,
men skal måle igjen imorgen

Det meste av grumsete etter en whirlpool har hos meg pakket sammen i bunnen av kjelen.
Så min erfaring er at det meste av humle og annet grums synker etter litt tid
 
amatøren skrev:
Europris er bra.

Det målar nøyaktig. Mitt viste 1.000 i vatn.

Hehe, da har du nok vært heldig. Ikke ofte disse faktisk viser rett. Men det er jo enkelt å ta høyde for et eventuelt avvik...
 
Siden alle fornuftige forklaringer er fremsatt og avvist, så la meg trekke frem en litt mer eksotisk: infeksjon. Dersom du har fått en infeksjon av acetobacter som konverterer alkoholen til eddik, får du mindre av etanol som er 0,80 kg/l og mer av eddiksyre som er 1,05 kg/l - og om vi antar at miksing av dem er lineært mht tetthet, så burde SG stige etterhvert som infeksjonen skrider frem.

... men da hadde du sikkert merket og kommentert duften av eddik, så det er vel ikke det heller.
 
Skal måle en gang til ikveld,
men eddik er det ikke, det smaker slik en froskost stout skal smake, røstet, bitter søt, med hint av kaffe og sjokkolade,
så det tar jeg med ro :)
 
Ring TVNorge for en grundig gjennomgang. Åndenes makt trenger stadig vekk mer materiale.
 
Inni oechselvekten er det som regel et stykke papir som viser SG. Skal ikke mye bevegelse til før denne lille papir-rullen forskyver seg.
 
Har ikkje sett noko info på at du har sjekka kva oechslevekta viser når du måler reint vatn ?  Det er vel ein slags fasit for skalaen iallefall.

Ellers så har eg vore borte i at eg har greidd å knusa eit bittelite heller usynleg hol nederst i oechslevekta og då begynte den å gje litt rare resultat sidan vatn trakk inn i den. 
 
Da har det skjedd igjen
SG på juleølet har steget
SG etter 7 dager: 1.022
Og idag etter 14 dager: 1.024
ImageUploadedByTapatalk1436350612.346562.jpg
ImageUploadedByTapatalk1436350630.161358.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Målte du temperatur på de to samplene med det samme, kalibrerte og nøyaktige, termometeret? Helt sikker på at ingen av samplene har CO2 i seg?
 
Samme temperatur
Det var ihvertfall ikke no CO2 i den siste samplen, og det kan ikke ha vært mye i den første heller
Spant hydrometeret rundt som jeg pleier for å fjerne bobler
 
Man kan vel også forvente avvik på .001 får hver femte grad varmere eller kaldere prøven er. (måling blir høyere jo varmere syns jeg å huske, men sjekk med Palmer)
 
Tilbake
Topp