Det ser ut til at Pale Ale er en grei måte å starte på, og jeg fant følgende tilsynelatende enkle oppskrift på Norbryggsidene:
* 4.5 kg Pale ale (malt)
* 30 gr Kent Goldings 60 minutter. (bitter humle)
* 20 gr Kent Goldings 10 minutter. (aroma humle)
* Wyeast British Ale gjær (gjær)
Vi må regne med å halvere oppskriften i forhold til grytesituasjonen, men da går det også mindre til spille ved om det skulle gå galt.
En tur innom Petit resulterte i følgende handlekurv:
7046D East Kent Goldings Pellets vacuum pakket 250 gram
1098 Wyeast 1098 British Ale ACTIVATOR xl 125 ml
7037 Pale Ale Castle Malting knust EBC 7,0 - 9,0, 25 kg
Samt:
7342 Sterkrens (1 liter)
7343 Stoutrens (1 liter)
Jeg valgte 25 kg sekken med knust Pale Ale, siden vi ikke har maltknuser. Men vil denne malten være anvendelig for flere øltyper/oppskrifter?
Humlen - har jeg forstått det riktig at man tilsetter samme type humle for bitterhet og aroma, og at forskjellen bare er koketiden?
Gjær - oppskriften har ingen mengdeangivelse. Hvor mye av pakka går med til en oppskrift som den ovenfor (altså før halvering)?
* 4.5 kg Pale ale (malt)
* 30 gr Kent Goldings 60 minutter. (bitter humle)
* 20 gr Kent Goldings 10 minutter. (aroma humle)
* Wyeast British Ale gjær (gjær)
Vi må regne med å halvere oppskriften i forhold til grytesituasjonen, men da går det også mindre til spille ved om det skulle gå galt.
En tur innom Petit resulterte i følgende handlekurv:
7046D East Kent Goldings Pellets vacuum pakket 250 gram
1098 Wyeast 1098 British Ale ACTIVATOR xl 125 ml
7037 Pale Ale Castle Malting knust EBC 7,0 - 9,0, 25 kg
Samt:
7342 Sterkrens (1 liter)
7343 Stoutrens (1 liter)
Jeg valgte 25 kg sekken med knust Pale Ale, siden vi ikke har maltknuser. Men vil denne malten være anvendelig for flere øltyper/oppskrifter?
Humlen - har jeg forstått det riktig at man tilsetter samme type humle for bitterhet og aroma, og at forskjellen bare er koketiden?
Gjær - oppskriften har ingen mengdeangivelse. Hvor mye av pakka går med til en oppskrift som den ovenfor (altså før halvering)?