Shopping på petit

Det ser ut til at Pale Ale er en grei måte å starte på, og jeg fant følgende tilsynelatende enkle oppskrift på Norbryggsidene:
    * 4.5 kg Pale ale (malt)
    * 30 gr Kent Goldings 60 minutter. (bitter humle)
    * 20 gr Kent Goldings 10 minutter. (aroma humle)
    * Wyeast British Ale gjær (gjær)

Vi må regne med å halvere oppskriften i forhold til grytesituasjonen, men da går det også mindre til spille ved om det skulle gå galt.
En tur innom Petit resulterte i følgende handlekurv:

7046D East Kent Goldings Pellets vacuum pakket 250 gram
1098         Wyeast 1098 British Ale ACTIVATOR xl 125 ml
7037         Pale Ale Castle Malting knust EBC 7,0 - 9,0, 25 kg  
Samt:   
7342         Sterkrens (1 liter)
7343         Stoutrens (1 liter)  

Jeg valgte 25 kg sekken med knust Pale Ale, siden vi ikke har maltknuser. Men vil denne malten være anvendelig for flere øltyper/oppskrifter?
Humlen - har jeg forstått det riktig at man tilsetter samme type humle for bitterhet og aroma, og at forskjellen bare er koketiden?
Gjær -  oppskriften har ingen mengdeangivelse. Hvor mye av pakka går med til en oppskrift som den ovenfor (altså før halvering)?                   

Hei.

Den malten du har kjøpt er en basismalt og brukes mye av i mange øltyper. Det eneste er at ferdigknust malt har litt begrenset holdbarhet.

Når det gjelder humle så er det egentlig vanlig å bruke en type til bitterhet som har høy alfa-verdi, og noe annet til smak/aroma. Det er også mulig, som du, å bruke samme humle til alt. Det går litt mere humle med som bitterhumle dersom alfa er lav. Noen blander mange typer humle for å de rette smakene og aroma, men ofte er det best å bare holde det så enkelt som mulig. Det er koketid som bestemmer hvilke stoffer som blir trukket ut av humla og hvilke som ikke fordamper.

Ved å legge inn OG 1050, 20 liter, ale og 1 måned gammel gjær i http://www.mrmalty.com/calc/calc.html så finner jeg ut at du trenger 2,5 pakker. Ved halvparten så trenger du 1,25 pakker, men det går fint med 1 pakke også. Dersom gjæra er mye eldre enn 1 måned burde du vurdere å sette opp en liten starter på 0,5-1 liter (uten å ha regnet på det).

MVH
Børge

Du får ikke delt opp en aktivatorpakke med mindre du har flere brygg, (samtidig) og da må (bør) det innom en starter.

Takk for svar.

Jeg har en kjølebod som jeg tenkte å oppbevare malten i, men det kan kanskje være greit å brygge forholdsvis mye og ofte. Går det an å antyde noe om holdbarheten på slike varer?

"Starter" - her kom jeg borti noe nytt igjen. Jeg skal søke litt på Norbryggsidene om det.

Stadig noe nytt i denne fantastiske brygge-verdenen  ;D

Dersom du ønsker å utvide horisonten på startere samt en del andre bryggerelaterte tema så kan jeg anbefale et medlemsskap i norbrygg. Da får du tilgang på medlemssidene som inneholder en del artikler om mangt og mye  :yes:

Hei! Du sier du har en kjølebod til å oppbevare malten i. Det viktigste er at det er ganske tørt i lufta der. Jeg har et kjølerom med aggregat (hvor jeg ellers bl.a. oppbevarer øl), og var dum nok til å oppbevare to store spekepølser der noen uker. Det viste seg at de raskt ble myke og pløsete, og bare måtte kastes. Slike kjølerom viser seg å ha alt for høy luftfuktighet. Så jeg ville ikke lagret malt der! Dersom du med kjølerom mener en tørr, kald kjeller, er det derimot ideelt. Selv har jeg malten min i et tørt kjellerrom som ikke er spesieldt kaldt. Men Malten holder seg godt der.

Tilbake
Topp