Sierra Nevada Pale Ale clone

Jeg skal brygge en Sierra Nevada Pale Ale clone, og har lett litt rundt på nettet etter oppskrifter. Det ser ut som det er vanlig å bruke Cascade som smaks- og aroma humle, og perle og evt. magnum som bitterhumle. Jeg har hverken perle eller magnum (og det har de ikke på V&B for tiden heller), så jeg lurte på om jeg kunne bytte dem ut med noe jeg har på lager. Det jeg har liggende er Northern Brewer, First Gold, Hallertau Spalt Select, EKG, Vanguard og Saaz. De to første har klart høyest alfasyre.
Noen som har noen ideer?
 
som bitterhumle har jeg skjønt ut fra diverse lesing at humletypen ikke spiller noen stor rolle smaksmessig, men alfasyrenivået avgjør om mengden må reguleres. smak og aroma humle er mer kritisk, men har sett at det også har vært eksprimentert med diverse der.
brygget en APA med tysk humle nå, og det var ikke spesielt vellykket, tenker dodraugen skal få mesteparten av den.... ;D
 
Perle er en datter av Northern Brewer, og har noe av det samme mint-aktige preget når den brukes som bitterhumle.
 
Da satser jeg på å bruke Northern Brewer som bitterhumle.
Det blir kanskje ikke helt det samme, men det blir sikkert øl av det. Når originalen bruker både Perle og magnum som bitterhumle, er det kanskje et poeng bak det. Er det et spørsmål om pris og tilgang, eller er det fintuning av smaken?
 
Cascade er helt sentral som smaks- og aromahumle i Sierra Nevada Pale Ale, så den kommer du ikke utenom.

Magnum bruker vi en del som allround bitterhumle, den gir en ganske "ren" og skarp bitterhet, uten så mange sidesmaker. Northern Brewer / Nordbrauer brukte vi en del av tidligere, den vil sikkert fungere helt greit som bitterhumleerstatning til ditt formål, tilpasset alfasyrenivået.
 
Tilbake
Topp