Silbunn i koketank?

Hei.

Har noen erfaring med silbunn i koketank/pann slik at ikke humlerester sitter seg fast i pumpe/rør.
Holder på og bygge meg et nytt oppsett med pumpe, og tenkte om dette var et alternativ. Vil helst ikke ha propp i rør eller pumpe. Noen erfaringer? Hvordan blir Whirlpool effekten hvis det er silbunn? Vil silbunnen gå tett? Har tenkt silbunn over diptube. Fint med innspill!
 
Blichmann sier at man helst ikke skal ha silbunn i kokekar. Av egne erfaringer så har en finmasket bazooka gått tett i løpet av kort tid ved bare lett whirlpool.

Du ser kanskje etter en hop blocker. Har selv aldri opplevd at det har blitt trøbbel med March pumpa mi, bruker biab-pose som humlepose, uten noen form for filter, men bruker ikke Odland-mengder med humle.
 
har en drillpumpe fra bryggeland. de to brygga jeg har brukt den har jeg bare brukt pellets, og da har jeg ikke brukt noe filter i det heletatt. No problem. Regner med å finne frem noen humlepunger når jeg skal bruke hel humle på dette oppsettet, og er rimelig sikker på at det skal gå helt fint.
 
Har bestilt en March 815-SS pumpe til dette prosjektet. Jeg har i dag en speidel braumeister 20 liter. Denne er for liten da lageret går fort tomt. Prosjektet er nå å konvertere den til en ren mesketank. Installerer silbunn over varmeelementene. Beholder pumpen, men tar og fører utløpet opp på toppen av tanken. Braumeister 20 liter har ett totalt volum på ca 42 liter. Over silbunn er det da ca 32 liter. Vil da få mulighet til og meske ca 15 kg malt kontra 6 kg i dag. Kan da bruke de fleste funksjonene på apparatet utenom kokingen. Bruker braumeister pumpen til sirkulering under mesk, samt pumping til koketank. Vil bruke March pumpen til skylling av mesken fra skylletanken, samt på koketanken til kjøling via en motstrømskjøler så til whirlpool-systemet. Derfra vil jeg bruke den til fylling av gjæringstankene. Grunnen til jeg stilte spørsmålet ”silbunn i koketank” er at jeg har lest at brygger har opplevd humlekork selv ved bruk av whirlpool ved humlesterke brygg. Har selv opplevd humlekork på braumeistern i ventilen, men da ved humlesterke brygg uten whirlpooleffekten. Ønsker ikke humlekork ved første brygge i det nye systemet :)
 
Jeg har 1/2" kuleventiler og sslanger ut og inn av alt mulig, og overgang til 3/4" på pumpa. Og ingen av brygga har vært veldig humlesterke. Så det er nevnt, hvis du skal trekke noen råd ut av det jeg sier... ellers høres det veldig likt ut som det oppsettet jeg nettopp har fått så ferdig at det kan brygges på, bortsett fra at mitt er basert på vvb og er litt større. Men det har vært en drøm å brygge på. Etter min mening har du valgt en god løsning :)
 
Ah.. en ting til. Jeg måtte lage en trehjuls rørbøyer som står og bare har blitt brukt en gang. Hjula er dreid til 1/2". Har nevnt det for en annen brygger, at han kan låne den, og har etterpå tenkt at denne kanskje kan bli som en vandrepokal her på norbrygg. Så lenge jeg får bruke den selv hvis jeg trenger.
 
received_m_mid_1388785797290_3a2249f4dda0987983_0.jpeg Hjula er litt myke, så spiralen blir litt dårlig samlet ( litt spretten liksom). Om jeg får tid før noen trenger den så blir det nok noen nye hjul. Men er det andre som trenger den og enten godtar en hoppogsprettspiral (temmes med ståltråd) eller kan få dreid noen hjul i pom eller noe, så er det bare å si ifra. Den er i moss nå.
 
Det er nok ganske ulurt å ha silbunn i bunnen av kokekaret, siden det er der alt bunnfallet samler seg etter kjøling. Lett at det går tett. Jeg vil i hvertfall ikke anbefale det.
Jeg løste dette problemet på ett terassebryggeri med å lage en silbunn som går opp langs kanten på kjelen der utløpet står. Da vil sila kommer over bunnfallet og gjøre tappingen mye enklere, men hindre at humleblomster og klumper med løs humle tetter utløpet. Silplata kan være 10-15cm bred og 20-30 cm høy, må byes så den tetter godt mot kjelen og presses godt fast.
 
Her er oppsettet på bryggeriet. Delene underveis! ;)Vis vedlegget 13798
ett par ting jeg lurer på med oppsettet ditt. 1: 20l mesketank til 78l kokekjele? et lettølbryggeri? eller er planen å dobbeltmeske stadig vekk.

2: skjønner jeg tegningen riktig hvis vørteren fra motstrømskjøleren pumpes tilbake i kokekjelen? Hvis så, hvorfor det, og ikke rett i gjæringskar?
 
Hva er tanken med innløpet fra pumpa til HLT? Er det for å resirkulere HLT-vann for jevn oppvarming? Hvis det er det og jeg har forstått tegningen riktig så får du ikke resirkulert HLT internt i tanken mens du skyller?

Og hvis høydedifferansen i tegningen er riktig. så får du vel ikke primet pumpa skikkelig fra HLT? Når vannstanden i HLT minsker så minker også trykket inn på pumpa, og du kan bli stående med ei pumpe uten nevneverdig trykk på innløpet.
 
ett par ting jeg lurer på med oppsettet ditt. 1: 20l mesketank til 78l kokekjele? et lettølbryggeri? eller er planen å dobbeltmeske stadig vekk.

2: skjønner jeg tegningen riktig hvis vørteren fra motstrømskjøleren pumpes tilbake i kokekjelen? Hvis så, hvorfor det, og ikke rett i gjæringskar?
Braumeister 2o liter har et totalvolum på ca 42 liter. Se beskrivelse av oppsettet lengre oppe. Jeg har bygget den om til ren mesketank, slik at det er silbunn over varmeelementet. Over silbunnen er det et volum på ca 32 liter. Dette gjør da at jeg kan meske ca. 15 kg malt. Før var det kun mulighet til å meske 6 kg malt i den. Har fjernet maltrør og tilbehør inni den og ført utløpet på pumpen opp over kanten. Jeg hadde braumeisteren fra før, men den ga bare ca. 20 liter ferdig øl. Vurderte å selge min 20 liter og kjøpe 50 liter barumeister, men kom på denne iden. Det fine med braumeisteren er at jeg har mulighet for kontrollert steg mesking.

2: Jeg har lest at utfelling og setting av trub og humlerester går fortere når vørteren blir kald. Planen var derfor og teste ut dette.
Systemet fungerer slik: Etter kok blir varm vørter pumpet fra koketank via motstrømskjøler og tilbake i koketank via en 45 grader dyse for Whirlpool. Når ønsket temp er oppnådd i koketanken skal vørteren få stå i ca. 30 min. Håper da på at trub og humlerester blir mer en fast klump midt i koketanken. Vil da så pumpe den forhåpentligvis "klare" kalde vørteren til gjæringskaret.
 
Hva er tanken med innløpet fra pumpa til HLT? Er det for å resirkulere HLT-vann for jevn oppvarming? Hvis det er det og jeg har forstått tegningen riktig så får du ikke resirkulert HLT internt i tanken mens du skyller?

Og hvis høydedifferansen i tegningen er riktig. så får du vel ikke primet pumpa skikkelig fra HLT? Når vannstanden i HLT minsker så minker også trykket inn på pumpa, og du kan bli stående med ei pumpe uten nevneverdig trykk på innløpet.
Det er rett Miguel. Det er for resirkulering av HLT-vannet under oppvarming. Vet at det blir dårlig med resirkulering når det skylles. Vi skal ha camlock-koblinger på det meste, så tanken var å koble den fra skylletanken/HLT og koble den til braumeisteren for skylling. Vet da at det ikke blir noe resirkulering av HLTen. Har vurdert og sette en T på slangen slik at noe av vannet fra HLTen går tilbake for resirkulering.

Tegningen lyger litt. Pumpen vil være det laveste punktet i systemet. Det samme med motstrømskjøleren. Den vil være på samme høyde som pumpen. Jeg laget tegningen slik at vi skulle få et greit overblikk over hva vi trenger av deler og tilbehør.
 
Tilbake
Topp