Silbunn til terassebryggeri

HansV

 
Er det noen som kan anbefale en god silbunn som passer til ett 75liters terassebryggeri?
Det er ikke mitt utstyr, så jeg får ikke målt indre diameter på kjelen. Hvis noen vet det hadde det vært fint.
Oppsettet som brukes nå er en vertikal silplate som er festet til det ene beinet på Tripod'en som silkaret står på og går halvveis opp langs kanten på kjelen. Dette er kombinert med en silslange jeg har laget av en stålomspunnet vannslange. Sammen bør dette filtrere både humleblost og pellets greit uten å gå tett, men jeg ville gjerne hatt en litt enklere løsning. Ser for meg å bytte ut tripod'en med en silplate som jeg lager bein på og setter silkaret oppå.
Hva er vanligst å bruke til siling på slike kjeler? Ser for meg at en silplate vil gi en del grums i malten når det brukes humlepellets, men det har kanskje ikke så mye å si? Det er også viktig at sila er så tett at det ikke kommer humleblader forbi og tetter utløpet.

Jeg har også laget ny kjølespiral til bryggeutstyret. 10 meter med 12mm kobberrør er veldig mye mer effektivt enn den tynne kjøleren som var levert med utstyret. I tillegg laget jeg en varmekappe i rustfritt stål for at kokingen med gass skulle bli mer effektiv, og dette virker svært bra:)
 

Vedlegg

  • 20130101_163741.jpg
    20130101_163741.jpg
    102,9 KB · Sett: 270
Tilbake
Topp