Siles av?

Hei.

Jeg fikk oppskrift av Nøgne Ø sin Julequad men skjønner ikke alt med oppskriften.

Jeg lurer på hva som menes med Siles av til gravity 1.090/22,5*P

Her er hele oppskriften.

Julequad

Belgian dark strong ale/ quadrupel

OG 1.112/ 28*P, 25 IBU, 10%alc.


40% Maris Otter 25% Munich
15% Melanoidin 80 15% Special B
5% Crystal malt

Meskes på 62,5*C i 60 minutter
Siles av til gravity 1.090/22,5*P

Kokes i 90 minutter

Bitterhumle Aurora til 25 IBU

40 g/l Muscovadosukker

3 g/l Saaz i whirlpool

Gjæres med wlp530 ved 22*C

Etter 6-9 mnd på flaske begynner de rette tonene av rosiner og svisker å gjøre seg gjeldende, og ølet får den karakteren det skal ha.
 
Sist redigert:
Betyr vel at du skal avslutte skyllingen når vørteren holder tettheten 1.090. Altså at boil gravity skal være 1.090 :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Hvor langt ned vil en tro dette gjærer ned med så lav mesketemp?
Det bør du kunne regne ut, da du har fått oppgitt OG 1.112 og ABV på 10%, du kan bruke en ABV kalkulator på nett.

Du vil ende på en overraskende høy FG, vil tro mengden spesialmalt i oppskriften bidrar til det.
Ølet er jo også beskrevet som et øl med mye sødme.
 
Det bør du kunne regne ut, da du har fått oppgitt OG 1.112 og ABV på 10%, du kan bruke en ABV kalkulator på nett.

Du vil ende på en overraskende høy FG, vil tro mengden spesialmalt i oppskriften bidrar til det.
Ølet er jo også beskrevet som et øl med mye sødme.
Da jeg la alt inn i Beersmith kom jeg ut i 1007 med wlp 530
 
Er det noen som har prøvd seg på denne? Hvor høy utgjæring hadde dere? OG/FG og ved hvilken meske temperatur?
 
Etter beregninger med en OG på 1.112 og 10% vil du få en FG på rundt 1.036 og utgjæring på 66%. Dette kan nok stemme med tanken på fylde og restsødme som er i denne.
Noen som har brygget denne? Har ingen erfaring med wlp530, men som belgisk gjø r og 40 g/l med muscovado og lav meske temperaturvil du normalt få en høy utgjæring, eneste som
begrenser dette er 35% spesial malt. Har selv aldri brygget med denne mengde spesial malt.
Hvorfor skulle det by på problemer å få dette til å gjære? Skulle være mer enn nok gjærbart sukker på grunnlag av resten av malt/sukker innhold. Lavere utgjæring er nok å forvente pga spesial malten.
Er det da så galt med 66% utgjæring som oppskriften viser til?
 
Veldig mye ekstrakt er tunge å få i gang, og vedlikeholde, gjæringen på. Men riktig og nok gjær gjør sikkert jobben.
 
Tenker å steppe opp en 5 liter starter i 2 steg. Vil da få rundt 1400 mrd celler til 40 liter.. Kjøre på med O2 ved pitching og en ny runde etter 6-10 timer.
Tilsetter sukkeret etter hvert som gjæring er i gang. kanskje øke gjæringstemperaturen etter hvert.
 
Har brygget denne nå og gjæringen ser ut som den er ferdig nå. Byttet ut 2/3 av muscovado sukkeret med Candi Syrup D-180. Syrupen ble tilsatt i tre trinn når stormgjæring avtok. 0G:1.115 og FG blir rundt 1.035. 1800 mrd gjærceller pitchet på 20 grader og tilsatt ren oksygen. Økte gjærings temperatur gradvis til 26 grader i løpet av en uke og holdt 26 grader videre. Fornøyd med utgjæring og FG, da originalen har masse rest sødme.
 
Tilbake
Topp