Siling av vørter

G

GeirØ

Som tidligere nevnt prosjekteres for tiden nytt og større utstyr, kapasitet ca 100 liter brygg. Når jeg skal sile såpass mye, hvor fort kan/bør vørteren siles? Satser på manifold av kobber til og begynne med. Bør jeg sile ca 20 liter per time eller kan dette gjøres fortere? Tar jo bortimot 5 timer bare å sile med 100 liter som mål. Foreløbig er det kun direktemesking det er snakk om da dette er det enkleste, med mesketid på en time. Må jeg gjøre noe annerledes om jeg skal kunne sile fortere? Blir to kjeler i fremtiden, slik at jeg kan sette i gang oppkok etter å ha silt ut noe av vørteren.

Kan jeg bruke en pumpe fra en vaskemaskin til å pumpe vørteren fra et reservoar og over i bryggkjelen?
 
Jeg har brukt tiden du angir men har nå begynt å korte ned denne tiden, det er unødvendi lang tid.
Når det gjelder vaskemaskinpumper (tømmepumpe) er det enkle pumper men vanskeli å bruke,
de evakuerer ikke luft, derfor må de ha frittfall inn til pumpen, bruker du slange inn til pumpen må denne ha samme dimensjon eller større enn innløpet til pumpen, stortsett det samme med utløpet også, får du det til er det ikke noe i veien for å bruke en slik.
Dobbelpumper (halvautomat maskiner) kan ha forskjellige flasttyper på de to pumpene, det er nok fordi den ene pumpen av og til pumper kokende vann mens den andre (sentrifugen) alltid pumper kaldt vann.
Ellers vet jeg ikke hva slags plasttyper som brukes her og hvordan de går sammem med varmt næringsmiddel, det er vel det som tillslutt avgjør det hele.
 
Hastigheten på silingen avhenger vel av hvor stort areal man har i bunnen av silkaret?
 
Det vil vel likevel ikke si at om jeg har nok "hakk" i sil-maifolden min kan kjøre på maks? Da får jo ikke skyllevannet noe spesielt lang tid til å dra med seg restsødme fra malten.... Vil jeg få et bedre resultat ved lenger mesketid?
 
At skyllevannet skal renne fort gjennom og dermed la masse maltsukker ligge igjen er neppe et praktisk problem, da må manifoilkonstruksjonen være for dårlig.
Jeg tror jeg prøver neste gang med full åpning på meskekranen, jeg har ihvertfall ikke fått mindre utbytte med å halvere tappetiden.
 
En ulempe med å tappe og skylle over lang tid er at temperaturen i mesken kan synke. Den optimale temperaturen på skyllevannet er 78 gr. og hvis temperaturen synker betraktelig vil væsken være mer viskøs, og dermed skylles ut dårligere. Jeg mener at man ikke skal trenge så mye mer enn 35-60 min til å tappe/skylle tilsammen, og hvis det tar betraktelig lengre så er det en god idé å se hvor man kan gjøre forbedringer.
 
Tror det er lurt å la det renne sent i begynnelsen, og øke flowen etterhvert. Jeg opplever bedre utbytte og noe raskere skylling på den måten. Mener å ha lest et sted at man da får en grundigere utvasking av sukkerstoffer. Man unngår at det dannes kanaler i mesken som slipper vann raskt gjennom enkelte steder, noe som er relativt viktig mens mesken ennå er forholdsvis full av sukker, og får en mer jevn utvasking av søtstoffene.
 
Denne artikkelen hos Brew Your Own beskriver fordeler og ulemper med "batch-sparging" i detalj: http://www.byo.com/component/resource/article/1612-what-are-the-pros-and-cons-of-batch-sparging
 
Hmmm....
Trodde batchspargin skulle gi lavere utbytte enn flysparge.
Men som jeg forstår av denne artikkelen vil den øke efektiviteten?
Eller er det jeg som missoppfatter denne artikkelen ???
 
Jeg reagerte også litt på påstanden om at batch sparging er mer effektivt enn kontinuerlig skylling! Har aldri hørt det før. I stor skala tror jeg i alle fall det er mest effektivt med kontinuerlig skylling, ellers hadde vel større bryggerier også praktisert batch sparging? Uansett tror jeg det har lite å si for hjemmebryggere om man bruker den ene eller den andre måten. Fungerer det ene eller det andre, er det ingen vits å forandre fremgangsmåte.

Han skriver jo forøvrig også litt om hvorfor det ikke er bra å tappe ut for fort. Men, men, alt i alt er vel selve meskingen og skyllingen egentlig mindre viktig i hjemmebryggeriet enn det vi ofte tenker oss. Jevnt utbytte og rimelig kontroll på temperatur er nok viktigere enn nøyaktig hvor lang tid skyllingen bør ta. Men fem timer, som det ble skissert i begynnelsen av tråden er helt klart unødvendig lang tid! så lenge uttappingen ikke går så fort at mesken "klapper sammen" og tetter hele manifolden/silbunnen, burde man kunne forvente et akseptabelt utbytte.
 
Tilbake
Topp