Sirkulere etter skylling, med fullt volum?

Hei. Jeg har Bratberg kompaktbryggeriet. Etter at man har hevet maltrøret og er ferdig med skyllingen og har riktig mengde vørter før kok, er det da lurt å starte pumpen å resirkulere vørteren over maltet en stund?

Er så frekk at jeg bumper denne jeg da jeg synes det er et interessant spørsmål :roedme: Vil man ved å sirkulere etter endt skylling klare å få ut "alle" sukkerstoffer fra mesken og øke utbyttet?

Når man skyller med vann etter endt mesking er det for å få ut siste sukkerstoffene, og sirkulere vørter igjen tviler jeg på vil ha noen effekt. Sikkert andre enn meg som kan svare mer utfyllende. Det er no bare å prøve da :)

Hvilken utbytte ligger du på da? Jeg fikk opp utbyttet mitt ved å helle skyllevannet gjennom en tuppervare dings med mange små hull i, heller forsiktig så vannet fordeler se over hele malten :)

Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert i noen ting men har og bratberg, som jeg er fornøyd sålangt,,

Skeptisk til å sirkulere vørter over renset korn,,,  da er det jo vørter igjen i kornet når det kastes,,  skylling er me vann ,og da blir ca 1 l per kilo igjen i kornet uansett, ett godt tips for sparge fordeler er alu folie som man lager masse små hull i og holder vannet i nivå med maltet igjennom skylling..

Mesk , og skylling bør ikke være over 80 °C/ 90 min ...  Beiske taniner og en ubehagelig munnfølelse er ofte grunnet dette eller korn rester i kokekar..

Sikkert noen på forumet som kan utdype om taniner..

Tilbake
Topp