Sirkulere mesk med pumpe?

Hei. Er det "lurt" å ha i maltet på feks 50grader og starte sirkuleringen mens man varmer opp til ønsket temp? Ser for meg at det da blir lettere å treffe riktig mesketemp og holde den der, eller vil dette ha noen uønskede effekter?

Det jeg synes er lettest å gjøre ved innmesk for å treffe riktig temperatur er å beregne litt mindre vann, altså tetthet i mesken, samt at jeg beregner å overskyte mesketemperaturen litt. Da er det kjapt å senke temperaturen med en liter eller to med kaldvann på rundt 6-8 grader. Min erfaring er at å sirkulere for å øke temperaturen ved innmesk tar lengre tid. Dersom du beregner å bruke varmt vann så krever det at du har noe på kok, samt at dersom du mesker inn ved høyere temperatur så må du bruke større mengder for å justere 1 grad opp. Derfor justerer jeg ned med kaldt vann, det tar under 1 minutt etter at jeg har rørt inn malten. Det er greit å vite noenlunde temperatur i malten før man mesker inn slik at rett temperatur på innmeskvannet lar seg lettere beregne.

har du pid og varmeelement er det ikke noe problem, ville kanskje startet på 55 grader. har ofte stegmesket og resultatet blir bra :)

På umodifisert malt kan en proteinrast på 55 grader være positivt. Men ved høymodifisert malt, som vanlig palemalt kan man få mindre skumstabilitet da disse malttypene allerede har gjennomgått proteinrast hos fabrikanten. Som regel dropper jeg dette steget å mesker inn på 60 tallet et sted med nevnt teknikk. Deretter resirkulerer jeg opp til de neste stegene og utmesk ved 78º. Justeringen med kaldt vann er bare ved innmesk. Ellers har jo resirkulering av vørter den effekten at vørteren blir veldig klar, noe som jo er positivt.

Tilbake
Topp