Sirkulering nedenfra og opp vs ovenfra og ned?

IM

 
Hei,

Speidel Braumeister sirkulerer nedenfra og opp under meskingen, mens de fleste andre systemer (Grainfather, BB Auto etc) sirkulerer ovenfra og ned (trekker vørter fra bunn og dusjer over på toppen).

De fleste hjemmesnekrede systemer sirkulerer jo også på denne måten, med vørter ut fra bunn og tilbake igjen på topp. For så å la tyngdekraften gjøre jobben.

Hva er da årsaken til at Speidel har valgt en løsning som virker å være litt stikk imot all annen praksis?

Har deres løsning med nedenfra og opp noen åpenbare fordeler kontra den tradisjonelle ovenfra og ned måten? Regner med at Speidel har en klar tanke med hvorfor de har valgt å gjøre på sin måte.

Nysgjerrig på dette. Regner med at det er noen her som vet :)
 
I mitt oppsett med silbunn og pumping ut fra bunn og inn i topp har maltsengen en tendens til å pakke seg ganske hardt. Jeg ser for meg at hvis jeg hadde gått den andre veien så hadde det problemet vært unngått. Om det kan overføres til Speidel på noen måte vet jeg ikke.
 
Unngå at maltsengen pakker seg er nok fordelen med måten Speidel resirkulerer på.

Har også silbunn med pumpe fra bunn til topp, og det er en fordel å strupe utløpet fra pumpen med en kuleventil, spesielt i starten av resirkuleringen. Da unngår du kompaktering av maltsengen på et slikt system også.

På Speidel slipper du å tenke på dette, enklere.
 
Forskjellen med Speidel er at malten pakker seg i toppen. Det løses delvis med at det er innlagte pauser i meskeprogrammet. I tillegg bruker jeg å stoppe og røre noen ganger.
Bruker også å røre godt i malten før jeg starter merkingen.
 
Tilbake
Topp