Sitrongress

Heisann,

Har nå smakt nokre dømes på øl med sitrongress i, synest det e heilt topp. Her ein dagen tassa eg innom ein remabutikk og der hadde dei sannelig sitrongress i sin naturlige form. Nokre som har nokre erfaringer med brygging med sitrongress, eller har nokre tips for korleis eg kan anvde det ( hente ut aromastoffene )
Planlegger å lage meg ein grumsete kveiteøl til sumaren :) .
 
Bruker endel sitrongress på kjøkkenet mitt. Når jeg bruker det i supper og sauser så skjærer jeg de opp i biter ca 1 cm lange og lar de koke i ca 30 min i sauser som jeg skal sile av. og skal de være med i supper så skjærer jeg de enda litt mindre og lar de være med hele koketiden.

Skulle jeg brukt det i øl så ville jeg delt de opp i passe små biter ca 0,5-1 cm lange og latt de bli med i koken de siste 30 min. Da burde du få ut det alt av smak.
 
Jeg har en saison med sitrongress til gjæring nå. Smakte idag etter en uke og den hadde ett veldig fint preg av sitrongress. Jeg fulgte råd jeg fant på dette forumet og tilsatte 130g i en 25 liters batch. Jeg banket sitrongresset med skaftet på en kniv for å få løst opp fibrene slik at aromaen kommer lettere ut. Så finkuttet jeg dette på skrått og tilsatte det etter kokeslutt. Trekkte i 5 min, og så kjølte ned. Mener denne metoden er den beste, da den friske aromaen lett kan forsvinne ved koking.
 
Er ikke sitrongress å få tak i her, men det er tuber med sitrongress pasta. Noen som vet om det kan brukes? Er vel heller usikker. Tipper det kan inneholde oljer..

--
 
Har selv brukt sitrongresspasta i matlaging, og det er noe jeg aldri ville hatt i min øl. Smaker ikke særlig bra og inneholder fett. Tror de fleste butikker kan skaffe frisk sitrongress hvis du spør.
 
Min siste Wit brukte jeg sitrongress i, tror jeg slengte oppi 3-4 stilker - banket "møre" og delt i store biter. Lot de koke 5-10min for å desinfisere og trekke ut smak. Deretter fikk de lov å være med hele gjæringen. Dette fungerte veldig bra for meg.
 
Kristian Stenersen skrev:
Hva med å bruke sitronmelisse? Noen som har prøvd det?

Har ikke prøvd det, men hadde vært moro. Tror ikke sitronmelisse takler varmebehandling noe særlig - så sikkert best å "tørrhumle" i så fall.
 
Sunkost har tørket sitronmelisse, tenkte å bruke det en gang. La det trekke 5-10 min etter flameout.
 
Brukte sitrongress på mitt forrige brygg, ble veldig bra! Brukte 3g/L finhakket og tilsatte helt på slutten av koking da sitrongress visstnok mister mye av aromaen sin når den kokes.
 
I går kjørte jeg 100g sitrongress 15 min før flameout og 100g ved flameout i en 12litersbatch med IPA, eller humlet med chinook of cascade, samt wlp001.
Vørteren schmaker gått!
 
Tilbake
Topp