Sjekkliste for feilsøking av dårlig effektivitet.

Gammelfiskaren

Norbrygg-medlem
Hei folkens. Jeg har nå brygget første brygg med nytt styreskap. Oppsettet.

Jeg har imidlertid tenkt å komme til bunns i et problem jeg har hatt siden jeg tok i bruk min nye meskekjele , 50l med enkel manifold og resirkulering via Herms. Jeg har alt for dårlig utbytte. Helt ned i 65% ved 13kg bygg @ 46l til kok. Jeg hadde vesentlig bedre utbytte når jeg mesket i kjølebag fra Europris. ( samme manifold ). Jeg mistenker malinga for å være nokså grov (crankandstein 2 r) , og den nye kjelen gir vesentlig grunnere maltseng enn den forrige. To medbryggere som benytter samme kvern har imidlertid bra utbytte , men da med høyere / smalere maltseng. Mesken min flyter , som i denne tråden og bryggeren hevder at det da er av stor betydning med lang skylletid / lav avrenning. Jeg har aldri vært i nærheten av stuck , og kan sirkulere på full åpning. Jeg benytter skylling via gravity , men har kanskje skylt litt vel fort. Ca en time på 46 l til kok.

Nå har jeg lagt en plan for å legge til rette for en optimal meskeprosess for å se om jeg kan få bedret effektiviteten. Tenkte kanskje at de ærede forumdeltagere kunne hjelpe meg å kvalitetssikre denne , så kom gjerne med innspill:

The masterplan:

Prøve å male to ganger . ( Ikke fuktig bygg første gang )

Vær nøyaktig med måling av meskevann / skyllevann , beersmith stemmer akkurat og det er ingen grunn til å ha for mye skyllevann.

Meskeskjema: husk ph buffer , kontroller ph. (Sikt litt lavt på innmesk , 67 grader i hlt ved siste kalibrering.)
Ikke for tykk mesk , sikt på 3l/kg.

20 min @ 65 , moderat resirkulasjon via herms.
Ca 40 min @ 72 , eller til ferdig omdannet , ( husk jodtinktur )

Høyere utmesk / skylling , gjerne skylle gjennom herms med pumpe 2. utmesk 78 gr , skylling 85 ! Har tidligere skyllet @ 75 grader men det skal ikke være noen fare å gå vesentlig høyere ved grei PH
Prøve å treffe avrenning på 0,5l min. Dagen går med likevel :)

Mine fat er fulle + stout til gjæring så det blir ei stund til jeg tester dette :)
 
Tilbake
Topp