Rutof skrev:
Hva er den laveste temp. Den bør gjære på? På nettstedet står det 18-20 grader. Men har lest på forumet at noen gjærer på lavere en anbefallt
Kanskje litt seint, men her er ihvertfall litt om mine erfaringer med WLP002.
Eg pitcher 002 når vørteren er 17 grader, setter dunken i eit rom som holder ca. 18 grader, så lar eg tempen
inne i karet stige sakte til 20-21 grader over dei 2 første dagene, også holder eg den på 20-21 grader
inne i karet til 7. dag(eg gjør denne justeringa enkelt ved å skru romtemp opp til 20-21 grader). Så setter eg dunken tilbake i 18 graders romtemp for klarning dei siste 7 dagene før tapping. Denne gjæringsplanen kobinert med pitching av nok gjær og god lufting av vørter gir eit veldig bra resultat etter mine erfaringer. Reint, friskt og med ein balansert esterproduksjon
Ein ting til er jo at den flokkulerer jo veldig godt og synker da også veldig fort til bunnen av karet, så det er veldig lurt å sørge for at tempen holdes ved ca.20-21 grader når stormgjæringa avtar. Mine erfaringer tilseier at hvis man kjøler til 17 grader, setter den til gjæring ved 18 grader romtemp, så vil tempen inne i karet stige til ca.20 grader i løpet av ca.2 dager, men falle fort ned igjen dersom man ikkje kompanserer for den avtagende varmeproduksjonen fra gjæren under stormgjæringa. Og hvis man da ikkje kompenserer ved å skru for eks. romtemp opp til 20-21 grader, vil tempen inne i karet falle ganske raskt og gjæren synke fort til bunn, og man kan da ende opp med ein del diacetyl i ølet, fordi gjæren ikkje har fått rette forhold og tid til å rydde opp.