Skal kjøpe PID og SSR til min BB30 gen 3 og trenger litt hjelp.

Hei,

Da jeg sliter med å holde stabil mesketemperatur og i tillegg har problemer med at termostaten slår seg av under koking skal jeg gå til innkjøp av pid, ssr og probe. Planen er å røske ut all innmaten i BBen og koble meg rett på elementene. Under mesking tenker jeg å kjøre kontinuerlig sirkulering med pumpe og ha proben i et T-rør ved uttaket.

Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre under oppkok/koking. Må jeg da ha en annen probe i kjelen som jeg bytter til, også stille temperaturen på PIDen til 100+ grader? Eller kan jeg bruke manual mode på PIDen, og styre effekten på elementene i prosent? (og da ikke trenge probe i kjelen?)

Tenker å kjøpe:
PID:     http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1 SSR:   http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2_30&products_id=9 Probe: http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_15&products_id=261

Hadde vært supert om noen med lignende oppsett kunne kommet med noen tips. :)
 
Jeg installerte en effektregulator som jeg brukte under kok. Da satte jeg PID i manuell og 100 prosent pådrag, og styrte koket med effektregulatoren.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
 
SSR har samme funksjon som et vanlig rele, og slår av og på last basert på input. Dette funker som trinnløst i HLT og mesking, men er snålere til koking.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
 
Tusen takk for tips! Da er varene bestilt.

Noen tips til hvor jeg kan kjøpe en passende effektregulator, og hvordan denne skal kobles til et system med PID og SSR?

Hvis jeg forstår det riktig er idéen å ha effektregulatoren på maks mens man kjører i PID mode under mesking, og deretter under oppkok/koking setter man PIDen i manual med maks pådrag og styrer koket med effektregulator slik Andersrene foreslo?
 
Trenger ikke noen ekstern effektregulator. Bruker du pid og ssr i kombinasjon med temperaturproben (pt100) på utløpet av krana hva t-ledd klarer du å styre tempen veldig bra under merkingen. Bare kjør hele beerbrewen over releet. Sett alt på full guffe på BB'n og koble stikket til BB'n på utgangen av releet. Jeg har brukt den løsningen og det fungerte veldig bra. En annen fordel er at om du skulle finne på å selge BB'n en gang er det mye enklere om du ikke har modifisert BB'n til det ugjenkjennelige.
 
Da er PIDen koblet opp og alt ser ut til å fungere strålende. Dette blir veldig bra!

Jeg lurer litt på hvordan jeg skal kjøre auto tune. Når jeg teset oppsettet med bare vann i går startet jeg auto tune når temperaturen var kommet til SV på 66 grader, temperaturen steg da til 76 grader før den sank til 56 grader, dette gjorde den 3 ganger før den var ferdig.

Vil auto tunen klare å sette gode nok verdier med bare vann (samme mengde som under mesking)? Pumpe flowen vil være helt lik som under vanlig mesking hvor pumpa kjører på full effekt og fordeler vørter inn og utenfor malrtøret.
 
Hei,
Har fått inn en PID med SSR, og har ikke fått prøvd den ut ennå, venter på sirkulasjonspumpe. Men jeg vil anta at PID'en skal settes i mest mulig direkte mode, så den fungerer som en ren termostat. (Egentlig er vel PID-funksjonene overflødig her?). Parametre som proporsjonalitetsband, og deadband bør være satt til null eller en minimal verdi, så PID'en fungerer som en ren termostat. De avanserte styringsparametrene kommer godt med når det er treghet i systemet, f. eks. hvis oppvarming fortsetter litt etter at strømmen er slått av. Det tviler jeg på er tilfellet i BB. Så tuning, auto eller manuell, bør være unødvendig.
 
Autotuning fungerte dårlig for min del, fikk veldig rare PID verdier som gjorde at 't' verdien ble ignorert av PIDen og så ut til å ha blitt statisk satt til rundt 10-15 (som ikke er så opptimalt).

Uansett er det en drøm å brygge nå :) Har pt100en i et t-rør ved utgangen til spredningssystemet mitt og klarer å holde veldig stabil temperatur under mesking, hadde utbytte på 75% sist brygg. Kan slenge ut noen bilder senere av hvordan det ble :)
 
Hvordan kjørte du auto tune? jeg vil foreslå å ha i kaldt vann (samme mengde som ved brygging + litt for å kompensere for maltet) satt på samme sirkulering som ved brygging og startet auto tune. (ikke rør etter dette til den er ferdig). Starter du tuningen når alt allerede holder 66 grader er det ikke sikkert resultatet blir helt optimalt ;)
 
Jeg startet auto-tune etter å ha varmet opp ca 20L vann til 60 grader. Kjørte samme sirkulering som under mesking. Auto-tune varmet opp til 80 og ventet til den kom ned på 40 grader, dette gjorde den 3 ganger og det tok ca 3 timer.

Jeg leste at auto-tune bør kjøres på samme temperatur som du mesker med, kanskje jeg skal gjøre et forsøk til da.
 
Ja, det kan godt hende. jeg tenkte den ville varme opp vannet til mesketemp ++, men det avhenger vel av hvordan tuningen er lagt opp i kontrolleren. Har du testet PIDen etter du har tunet den? om den faktisk gjør det den skal? Der er vel P og I parametrene som har noe å si for reguleringa. Så hvis den ikke overskyter eller bruker veldig lang tid på å nå ønsker temperatur er det vel bare å kjøre på.

Nå husker jeg ikke nøyaktig fra teorien hva t-leddet står for, men jeg regner med at det har noe med måle/reguleringsintervallet å gjøre. Og om det da er t-sekunder så skulle det gå veldig bra om dette var 10-15 sekunder mellom hver gang den endrer på "pådraget".

Jeg vil foreslå å teste den bare for å se om den overskyter mye, (en grad eller to er ikke veldig unormalt etter hva jeg har lært om PID kontrollering generelt, men den skal stabilisere seg på riktig temp)
 
Trenger ikke noen ekstern effektregulator. Bruker du pid og ssr i kombinasjon med temperaturproben (pt100) på utløpet av krana hva t-ledd klarer du å styre tempen veldig bra under merkingen. Bare kjør hele beerbrewen over releet. Sett alt på full guffe på BB'n og koble stikket til BB'n på utgangen av releet. Jeg har brukt den løsningen og det fungerte veldig bra. En annen fordel er at om du skulle finne på å selge BB'n en gang er det mye enklere om du ikke har modifisert BB'n til det ugjenkjennelige.
Begynner å bli en stund siden dette, men nå er det min tur til å kople PID. Hvis man kopler hele BB på reléet, vil ikke den da stå å blinke som et juletre siden den skrus av og på hele tiden (ikke bare varmeelementet men også temp-display og av/på-bryter? Tenker kanskje det er bedre å kople seg direkte på varmeelementet? Men tenker også at det er best å beholde BB30v3 sin effektregulator. Hvis f.eks. man er ferdig med mesk (e.g. 63 grader) og skal opp til 78grader for skylling, så vil vel PID kjøre full effekt en stund og risikere brent bunn. Med effektregulator imellom kan man begrense maks effekt til varmeelementet. Kommentarer?
 
Ja hvorfor ikke. Kan være lurt å beholde BB'en sin overopphetingstermostat i kretsen.

Eneste ulempe jeg ser er risiko for svidd bunn med mesking av hveteholdige øl, da PID er på/av full effekt.
 
Hvor rask er av/på-syklusen til en PID? Hvis den ikke er over 10 sekunder burde ikke brent bunn være noe problem.
Varmeelementet og bunnen i kjelen har en masse som det tar tid å varme opp. Dette vil jevne ut switching mellom null og full effekt så lenge denne switchingen går raskt nok.
 
PID'en switcher vel akkurat så ofte som er nødvendig for å holde en temperatur. Så i praksis blir jo det en effekt-regulator når man kun skal holde en temperatur. Men hvis man skal øke fra f.eks. 60-80 grader vil nok PID kjøre kontinuerlig en god stund inntil den begynner å switche igjen noen grader under set-punktet (for å unngå oversving). Så under en sånn ramp-up kunne jeg tenkt meg å beholde den eksterne effektregulatoren til BB30v3, kun for å forsikre om at det ikke blir brent bunn i dét ene tilfellet. Under vanlig mesk funker det helt sikkert fint med full effekt og la PID gjøre resten.

Men det jeg ønsker å få bekreftet fra noen som har prøvd det er om BB30(v3) tar skade av å bli koplet umodifisert rett på SSR/reléet. Jeg ser for meg at det blir det samme som å skru BB30 av og på med hovedbryteren en haug av ganger for å holde rett temperatur. Da vil den jo blinke hver gang den blir skrudd på/av, og det er vel ikke helt bra, eller er det uproblematisk? Ser andre steder på forumet at folk trekker ut innmaten og kopler seg inn på varmeelementet direkte, men noen gjør ikke det. Jeg ser flere fordeler med (hvis det er ok å gjøre det) å ikke endre noe på BB30v3 annet en å kople den i reléet til PID'en istedet for å kople den i stikkontakten.
 
Tilbake
Topp