Rune Svendsen
Norbrygg-medlem
Nei, prøvde det, men den måler flere kOhm i romtemperatur, så antar dette er en kinastandard som kun fungerer med temperatur-displayet (som jeg har tatt ut og satt PID i samme åpning). (Det var faktisk en temperaturmåler til inni der som sitter sammen med termostatbryteren, den tok jeg også ut.) Egentlig er det en god idé å bytte ut temp-føleren i bunnen (med en vanntett) som passer PID'en, så blir det hele veldig kompakt. Med god sirkulasjon skulle temperaturen bli ganske nøyaktig, selv om måling rett ved utløp til maltrør antakelig er mer optimalt. Har uansett tidligere bestilt en PT-100 probe som jeg vil trekke ut fra PID i bunn (og ut hullet der den gamle termostatbryteren stod) og tar den opp sammen med pumpe-slangen, blir jo veldig kompakt dette også.Flott, bruker du den gamle tempføleren i bunnen?
Du forstår det nok rett. PID SSR'en er en bryter, av eller på. Effekt SSR er på hele tiden (så lenge PID SSR tillater det), men setter ut den % effekten som potmeteret begrenser med. Med effektregulatoren har man mulighet til å begrense effekten manuelt og er lett tilgjengelig. Kan være greit i fasen fra mesk (typ 62 grader til skyll 80 grader) for å unngå brent bunn ved hveteholdige mesker. Hvis jeg finner ut at effektregulatoren ikke er nødvendig så kan den jo bare stå på 100% hele tiden (eventuelt fjerne den).Skjønner jeg det riktig at du bruker to SSR etterhverandre?
Først ett som du styrer med en analog effektbryter, og deretter en du styrer med PID?
Skjønner (om dette stemmer) ikke hva du oppnår med det?
Hvilken effekt autotuner du PID på. Den vil jo da bli feil dersom du endrer effekt...
Mulig jeg har misforstått hele greia
Hehe, ja kjenner til den volumknappproblematikken Jeg liker å ha det litt avansert, eller vil heller kalle det fleksibeltTror jeg da heller ville ha tatt bort effektbryteren og koblet en enkel bryter på det ene elementet.... Eller... Nei jeg hadde kun kjørt PID. Ved behov kan du kjøre PID i manuell modus på 80%-90%
Det vil helt sikkert fungere slik du har satt det opp, men det blir unødvendig komplisert. Minner om min far på snart 80 som har volumkontroll på både TV og kabelbox. Ender alltid med at den ene er Max, og den andre er Min, og så klager han over dårlig lyd
Ja det er ikke lett å finne en optimal plassering for temp føler i en BB. Om den blir ekstern i sirkulasjonssløyfen vil jo mesken koke til helvete dersom sirkulasjon stopper, og stopp i sirkulasjon er ikke uvanlig på en BB.
Vil gjette på at det er best å plassere den i utløpet, men et T ledd før kranen vil gjøre at kranen stikker langt ut.
Forslag til t-ledd som passer til bb30v3 kran ogEbay/ali.
Forslag til t-ledd som passer til bb30v3 kran og
"RTD Pt100 Temperature Sensor Probe L 5cm 1/2" NPT Thread w/ Detachable Connector"?
Tusen takk for utfyldig svar!. Her må jeg sette av tid for litt forskning skjønner jeg . Har dere noen linker til produkter på ebay (billig, men bra nok produkter) så setter jeg veldig pris på om dere vil dele disse.
Jeg forstår ikke helt hvor tempsensor skal monteres. Kan man bruke T-ledd ved tappkran for dette, evt. noen som har noen skisser/bilder av dette.
mvh
hanse