Var en kar som sendte meg en PM om hvilken løsning jeg endte med på PID, så jeg svarer likegreit her så flere kan dra nytte av det.
Det er egentlig et litt komplisert svar du ber om og det krever en del teknisk forståelse. Jeg vet ikke helt hvilken bakgrunn du har, men jeg kan fortelle litt hva jeg har gjort.
Egentlig vil jeg anbefale å la BB30 være helt umodifisert og kople den til PID-boksen som jeg beskriver videre. Du lager en PID-boks med strøm inn fra stikkontakten i veggen og en ledning ut fra den som har skjøtekontakt som du kopler BB30 i. Dette er det mange andre som har gjort, søk litt rundt på forumet.
Som du så i tråden over startet jeg med å bygge alt inn i BB30, men det blir for varmt for elektronikken, så jeg trakk det ut og koblet i
denne. Kjøpte en
sånn for å lage hull til
innføringer. Brukte dremel for å lage åpning til selve
PID'en (du kan også vurdere Sestos som mange andre har kjøpt, selv det er en kopi av Sestos som igjen er en kopi..). Som du ser av linken så fulgte det med SSR og kjøleribbe med i pakken. SSR skrudde jeg fast i kjøleribbe med litt kjølepasta imellom (hadde jeg fra før). PID satte jeg fast foran, kjøleribbe med SSR på monterte jeg i baklokket. (Av/På bryter trengs ikke.) SSR har fire kontakter, to som har 3-32VDC og to som har 24-380VAC. Når det kommer en (svakstrøm) spenning på de to førstnevnte så lukkes forbindelsen på de to sistnevnte (sterkstrøm). Slik skilles ufarlig/farlig område. Denne bryterfunksjonen brukes til å bryte L eller N fra stikkontakten i veggen (ikke begge) videre til varmeelementet eller hele BB30. (PID får 220V hele tiden).
K-sensor koples, blå på minus, og rød på pluss, pinne 3 og 4. SSR svakstrøm koples (6,8) på PID (her må + til + og - til -). K sensoren som følger med kan brukes, men må kalibreres litt. Varm opp til 65 grader og gå inn i menyen (se bruksanvisning) til PID og sett differansen til temperaturen så du får perfekt match med en referanse. Legg sensoren øverst i vannet/vørteren ved utløpet av pumpa. (Man kan selvsagt vurdere PT100 sensor, men det er ikke strengt nødvendig i første omgang). Jeg prøvde auto-tune noen ganger, men var egentlig mer fornøyd med default-innstillingene med en langt lavere I-verdi, endte opp omkring 400 og t=10.
Mer om koplingen:
Fra stikkontakten i veggen kommer L og N inn i boksen. Herfra brukes wago-klemmer for å trekke ledninger videre til PID og SSR. Jord skrus fast i boksen. Bruk drill med metallbor til å lage skruehull. Alt som det må går mye støm i må ha gode koplinger. Blir ikke avisoleringen perfekt, start på nytt. Jeg brukte denne
kabelen, selv om 2.5m2 kan vurderes. Så lenge det er korte avstander (<2m) så går det nok bra med 1.5m2 og 2500W selv om det er i grenseland..)
Blir litt komplisert å beskrive koplingsskjema med ord, så refererer heller til
denne som er mye bedre.
Merk at sterkstrøm er farlige greier, så kan være greit å ha skjønt alt godt og være helt sikker på koplingene før man setter på strøm, ev høre med noen med peil til å se over. Inne i BB30 tok jeg ut relékortet og termostaten. Jeg koplet det om slik at SSR styrer varmeelementet direkte (L og N på hver side hvor SSR bryter en av dem). Når bryteren er av så er alle lys/display av, med bryteren på så er alt som originalt, men skrus av når PID switcher (så jeg har den som regel av). Merk at det er noen tynne og noen tykke ledninger inne i BB30. Det går aldri mye strøm i de tynne, så ikke gjenbruk noen av dem ifm varmeelementet og SSR. Men igjen, du trenger ikke modifisere noe, bare kople hele BB30 umodifisert på PID boksen. Lykke til!