Skjolder i kjele av rustfritt stål

runeni

Norbrygg-medlem
Har kokt vørter to ganger i en Patina 30l (rustfritt stål). Da jeg rengjorde den igår brukte jeg litt Zalo og en oppvaskbørste. Etterpå registrerte jeg noen pussige oljefargede skjolder langs kanten av bunnen (se bilde). Er dette noe å bekymre seg for? Kjelen så ikke slik ut etter første gangs bruk.

En av grunnene til at jeg lurer er at jeg syntes vørteren smakte litt beskt etter koking med humle (havrestout Gahr ed). Før koking smakte den søtt og godt, men etter kok (men før kjøling) er jeg litt usikker på om det har dukket opp en uønsket ettersmak. Kan jo være at humlen skaper en rå bitterhet som blir mer balansert etter et par uker i gjæringskaret.

Kan Starsan skape bitter smak og lage skjolder i rustfritt stål? Driver og spruter uttynnet Starsan på termometer og annet som er i kontakt med vørter.
 

Vedlegg

  • kjele.jpg
    kjele.jpg
    779,7 KB · Sett: 503
Ser ut som anløping. Dvs oksidasjon av stålet pga oppvarming. Skjer raskt f.eks ved oppvarming av tom kjele. Selve oksidasjonsbelegget er ikke farlig mhp usmak, men dersom dette har skjedd med vørter i kjelen, må det ha vært en voldsom varme/fastbrenning i bunn (200-400 grader)
 
Takk for svar. Jeg koker på en gammel komfyr på hytta. Har platen på full styrke og det tar ca 1 time å få vørter opp i kok. Det koker ikke voldsomt uten lokket på heller. Skulle ikke tro varmen var så voldsom i og med at det tar så lang tid og få opp i kok. Eller?
 
Uansett ikke farlig mhp usmak sålenge det ikke brenner seg fast  i bunn:) Jeg har et par kjeler som ser like ut, men hos meg er det pga tørrkoking, dvs det har stått på komfyren uten vann. Blå/brunfargen kommer da veldig raskt.
 
Jeg har 30l og 50l fra bryggselv, er vel patina serien. Begge har slike merker der hvor spolen på induksjonsplaten har stått. Tror ikke det er noe problem. 50litern brukte jeg for første gang på torsdag, kjølern min tettet seg så ble kokt 15 min lenger enn planlagt. Smakte også som en veldig rå stram bitterhet etter koking. Når jeg legger inn tallene i beersmith får jeg en beregnet IBU på 128 så satser på det runder seg ut etter hvert. Brukte Galaxy humle.

//Fredrik
 
Med IBU 128 hadde det vært veldig unormalt hvis det ikke var bittert..... :)
Rustfritt kan bli slikt pga oppvarming. Sett kjelen med saltsyre en time eller to så er det borte igjen. :)
Skyll godt etterpå, og skyll med edikk, og vann tilslutt. Pen som ny....
 
Takk for tipset om saltsyre. Det er vel kanskje sånt de har på byggvareforhandlere? Evt apotek.

Bryggselv oppgir IBU til 65. Ble ikke helt klok på om ettersmaken var ønsket (planlagt) humlebitterhet. Pussig hvordan synet av skjoldene i kjelen forsterket tvilen. Kan bli filosofisk av mindre.  :)
 
Tilbake
Topp