Skoldedød for gjæren?

Jeg var noe uheldig urutinert da jeg brygget 40 liter pils på lørdag kveld, og så under overhelling fra det nedkjølte kokekaret til gjærdunken at temperaturen kom opp i 39 grader (etter å ha vært nede i 22-23). Jeg vet ikke om jeg blingset på den kalde temperaturen eller om termometeret hadde funnet en kjølig lomme ved siden av spiralkjøleren. Jeg bråkjølte ned resten av vørteren, fullførte overhellingen, skamristet dunken og satte den i regulert kjøleskap (9 grader).
Jeg sjekket innom søndag morgen og i dag tidlig (1,5 døgn etter brygging), men så ikke tegn på liv i gjærlåsen. Det ligger et veldig tynt skumlag i dunken, lokket på gjærlåsen ligger høyt og det luktet litt gjær.
Gjæren er forøvrig 2 flasker WLP830 German Lager som kom i toppform i en 2 liter starter med 0,4kg lyst spraymalt.

Er løpet kjørt for dette brygget, eller kan jeg håpe på liv i dunken når jeg kommer hjem til fredag? Bør jeg kjøpe to gjærflasker til, lage ny starter og helle oppi på lørdag, eventuelt helle over vørteren (uten gjærkaka) i en ny dunk med gjærstarter og riste liv i den på nytt?

Larzan skrev:
Jeg var noe uheldig urutinert da jeg brygget 40 liter pils på lørdag kveld
Kan du ikke si det som det er Lars... du var for full? ;) Håper du får futt i bøtta og slipper å helle ut de 40 literne.

Forresten er 400 gram spraymalt på en 2 liters starter altfor mye (omtrent det dobbelte av det ideelle), og en 2 liters starter av to rør White Labs til 40 liter pils er nok også temmelig mye for lite. Men det er alltid et håp for at god vørter kan bli godt øl.

Kjetil S skrev:
Forresten er 400 gram spraymalt på en 2 liters starter altfor mye (omtrent det dobbelte av det ideelle), og en 2 liters starter av to rør White Labs til 40 liter pils er nok også temmelig mye for lite. Men det er alltid et håp for at god vørter kan bli godt øl.
Mener du at 2 liter starter av to rør er for mye eller for lite?
Jeg har nok forvekslet noe info her. Spraymaltkonsentrasjonen fikk jeg forøvrig fra How to Brew, der bruker han 1/2cup DME til 1/2quarter vann som tilsvarer drøye 2dl pr liter vann. Og jeg målte opp gram, ikke dl..

Du skal ha 100g spraymalt pr.Liter starter. Hvis du bruker Mr.malty kalkulatoren kan du beregne hvor stor starter du skulle hatt. Legg in tallene, så ser du i ditt tilfelle om det er riktig eller feil størrelse.

Bernts skrev:
Jeg bruker 120 g pr liter til starter..

"Boka" sier 100 g DME per liter starter. Da ender du med en SG på litt under 1040, hvilket skal være rimelig ideelt. Bruk ca. 120 g hvis du bruker flytende ekstrakt. Når det er sagt: tror ikke det spiller den største rollen...

Jeg har nå fått sjekket innom gjæringsskapet seks dager etter bryggedag. Det lukter gjær, mer enn det har gjort fra mine tidligere ale-brygg. Jeg tok en prøve fra den lille dunken (sidekicker'n). Gravity måler til 1.025 (mot OG på 1.050). Jeg stakk nok litt dypt med pipetten og har fått noe gjær med, og mesteparten flyter opp i røret mens noe legger seg på bunnen (ca 70/30). Er ikke dette gode tegn på en overgjæret pils? Fikk litt håp tilbake nå.

EDIT: Etter 15 minutter i røret ser jeg at det bobler fint inni der, og gjærklumpene på toppen rører på seg. Er det boblene som får gjæren til å røre på seg (små dykk for så å flyte opp igjen, ser nesten ut som den tar noen svømmetak), eller er det selve gjæren som beveger på seg?

Overgjæret pils finnes ikke :)
Og etter litt erfaring er det også lettere og bli vant til forløpet og egne rutiner. Mye godt øl er blitt ødelagdt av hyppig kontroll/nyskjerrighet nedi gjærkarret :)

Hah, urutine igjen, selvfølgelig er dette undergjær! Pipetten stakk jo i bunnen og fikk opp derfra. Men hvorfor den svømmer rundt skjønner jeg ikke, kan nesten høre latter oppi gravityrøret.
Hovedbatchen rører jeg ikke, den står i fred i en 60 liter gjærdunk. Men jeg satte en liten dunk på 12 liter som jeg tørrhumlet som et eksperiment, og det er denne jeg har pirket i med pipetten. Vørteren og gjæren ellers er det samme.

Har forøvrig mannet meg opp til en smak av prøven, og ble overrasket over bedre pilssmak enn det jeg opplever av norsk industripils selv om den er uten kullsyre.

Men høres et gravityfall fra 1.050 til 1.025 greit ut på seks dager, eller bør jeg tilsette mer gjær og fyre den i gang på nytt?

Hvis den er gjæret med lagergjær så tar utgjæringen som regel noen uker.
Så 1050-1025 på en uke er nok normalen sånn ca.
Grunnen til at den flyter rundt er at du har virvlet den opp. Den faller ned etterhvert hvis den får lov :)

"Overgjæring" og "undergjæring" er egentlig to meningsløse betegnelser. Det vil være gjæringsaktivitet i overalt i ølet, uansett om man bruker ale- eller lagergjær. Alegjær har en tendens til i større grad å stige opp til overflaten under gjæringen, men dette har i hovedsak å gjøre med at det utvikles mer CO2 som er med på å skyve opp ting til overflaten i den kraftigere gjæringsaktiviteten i en alegjæring (som skyldes høyere temperatur). Under lagergjæringen er aktiviteten laver pga. laver temperatur, og følgelig flyuter det mindre gjær opp. Men gjæren jobber i hele ølet, uansett. Forskjellige gjærtyper har selvsagt også ulike flokkuleringskarakteristika, men generelt sett skyldes mengden gjær på overflaten vel så mye aktiviteten som hvorvidt det er en lager- eller alegjær.

Det er en lagergjær ja, German Lager WLP830. Da tar jeg sjansen og lar den stå tre uker til i gjærskapet.
Takk for tilbakemeldinger!

Tilbake
Topp