Skrytetråd - fermonsteret

Niklas Trippler

Norbrygg-medlem
Laget meg en artig liten greie, jeg tenkte å dele. Kaller den - Fermonsteret!

Montert sammen på et gulvbord, så det kan skrus opp på veggen et sted. Styrer F100, og fremtidig F150 gjæringskar.

Bonus thermal bilde, da jeg lurte på om noen av komponentene ble varme.

Følte volt regulator gjorde mye for å få mye tregere svingninger i gjæringstemperaturen, å ikke overskyte på varmen. Når den går av fortsetter den videre opp 0.1 til 0.2*C før den daler sakte ned igjen, og varmer igjen etter 7 timer (på akkurat denne batchen) når den har falt 0.3*C under target temp.

PXL_20230310_175112738.jpg


img_thermal_1678471558564.jpg
 
Laget meg en artig liten greie, jeg tenkte å dele. Kaller den - Fermonsteret!

Montert sammen på et gulvbord, så det kan skrus opp på veggen et sted. Styrer F100, og fremtidig F150 gjæringskar.

Bonus thermal bilde, da jeg lurte på om noen av komponentene ble varme.

Følte volt regulator gjorde mye for å få mye tregere svingninger i gjæringstemperaturen, å ikke overskyte på varmen. Når den går av fortsetter den videre opp 0.1 til 0.2*C før den daler sakte ned igjen, og varmer igjen etter 7 timer (på akkurat denne batchen) når den har falt 0.3*C under target temp.

Vis vedlegget 61127


Vis vedlegget 61129
Dersom hun fra eltilsynet som var på inspeksjon hos meg også kommer til deg, er jeg redd hun enten vil løpe i panikk eller legge deg i jern!
 
Hehe. Mulig hun ikke hadde blitt super-imponert; men alt permanent er gjort på skikkelig vis.

Men mulig jeg skulle hatt noe plexiglass forran i tilfelle vann-sprut
Tingenes iboende faenskap tilsier at dersom du beskytter det med pleksiglass vil du aldri sprute en dråpe i den retningen. Hvis du ikke beskytter det derimot...
 
Men du sier at du bruke Raspberry pi for å overføre TiltPi fra gjæringskar til brewfather. Jeg forstod vel det som om disse allerede var kompatible? Trenger du en Raspberry pi for å koble data eller er det bare for å ha en datamaskin innen rekkevidde for senderen i tilten?
 
Kan ikke svare for TS, men de gamle Tilt har kun blåtann. Jeg bruker en Raspberry for å ta i mot blåtann og sende videre via wifi til Brewfather. Kan vel gjøre det via en mobil e.l, men den går jo gjerne i standby og slutter dermed å sende. TheNextBatch hadde en fin yt video om hvordan man setter det opp. Uansett de nye, men dyre, har vel wifi innebygd så da slipper du dette. Wifi bruker jo desverre mye mer strøm, så du må lade/skifte batteri oftere med gjerne da en nødvendig ekstra kalibrering.

Raspberry koster ikke mange pengene, men er jo greit å slippe det. Hørt at enkelte har litt problemer når man har fancy unitanker i metall, blåtann sender ikke så bra gjennom disse.
 
Riktig som @hrukin skriver at de jeg har bare har bluetooth, så må bruke en pi / pc / mobil / etc for å få dataene inn på brewfather. En pi kan ta imot signal fra flere Tilt, så trenger bare én i bryggeriet.

Også riktig som er skrevet at den ikke kan være uendelig langt unna igjennom unitankene. 1m unna går, men 3m blir så godt som ingen signal.

"Fermonsteret" blir festet på veggen mellom unitankene, så den skal klare å ta imot signal fra begge
 
Tilbake
Topp