Skum i mesken

Mc.

Norbrygg-medlem
Brygger en Irish red idag.
Lot mesken stå å sirkulere en stund mens jeg tok en kopp kaffe.
Da jeg lettet på lokket så jeg at det hadde dannet seg masse skum på toppen. Vet jeg har sett det før, men husker ikke om det var på samme oppskrift.
Kan det være roasted barley som gjør det? Eller de 50 grammene med flaket rug jeg tilsatte på impuls? 20180913_094951.jpg
 
Ser ut som en blanding av proteiner fra malten og luftbobler grunnet plasking.
Vil anbefale deg å sette på en silikonslange og la slangen føre vørteren ned i karet uten plasking.
 
Skal presisere meg selv :)
Uten proteiner, blir det ikke så mye skum. Skummet er derimot så fluffy at det ikke er hot-breake alene. Mest pga plasking som @Miguel skriver
 
som et eksempel. For en del år siden hvis jeg hadde feil vinkel på WP-retur-rør eller hadde bommet grovt på post boil så lå røret akkurat nedenfor overflaten. Satte på WP og da jeg kom tilbake i den settingen der så var det noen ganger som som så ut som en luftig krausen fra en hissig hvetefermentering. Det pushet opp lokket i verste fall. Så plaskingen er nok greia vil jeg si.
 
@Mc. Du har hurtigkobling inne i meskekaret ser jeg. Du må veldig gjerne sette på en slage eller står-piping der, med hurtigkobling, så får du lett utløpet under meskeoverflaten. Letteste er egentlig stål, da er det fast og beveger seg ikke. slange gjør ofte at det spruter i overflaten. Bare å klipse av og på mer hurtigkoblingen.
 
Her, som et eksempel:

Der står det korteste røret på (det vertikale røret mellom de to albuene., kjelen er satt opp til stor grist, ellers så har jeg 100mm og 150mm rør jeg bytter til alt etter hva jeg skal brygge.

2.jpg
 
Sikkert plaskingen ja, men det skjer veldig sjeldent så det jeg egentlig lurte på om det er et spesielt malt som gjør det slik.
Jeg bruker å sette på en silikonslange med hurtigkobling i begge ender. Den ene for å tynge ned enden som går ned i mesken. Gjorde det i dag og, men siden tempføleren til Connectboksen tok kvelden så kom vørter opp der den skulle stå. Hadde ingenting(gadd ikke) å tette hullet med så da tok jeg av slangen.Føleren dere ser på bildet er fra Inkbirden og er for tynn. Legger forøvrig en rund plate av rustfritt stål med bøyd kant oppover og masse hull i platen på toppen av masken.
Tanken er at vørteren skal bli silt gjennom fordelt over hele kjelen. I teorien skal det jo bli slik. I praksis....Tja.
 
Tilbake
Topp