skum problematikk

heljar

Norbrygg-medlem
jeg leverer øl på fat til en restaurant og det har fungert rimelig greit i forhold til skum. jeg leverer to og to fat i slengen slik at fat nr, 2 får stått i ro en par ukers tid før det blir koblet til. fatene har stått med 1,5 bar trykk en ukes tid før de kobles til. nå har jeg opplevd noe nytt og problematisk for første gang. det første fatet var det ingen problemer med å tappe fra, passe med skum, og alt vel. men når fat nr.2 ble koblet til så opplever servitørene at det er altfor mye skum, det er akkurat som det er luft i tappelinja, men det skall vel ikke gå an?? fatene har stått lagret likt, samme trykk, temperatur osv... er dette noe som bare kan skje uten at det finnes noen forklaring, har noen av dere andre opplevd dette?? kan det gå an at det er noe i fatet som forårsaker dette?? noen fornuftige ideer??
 
Fortsatt gjæring etter det kom på fat = overkarbonering. Fatet for tidlig, kontaminering, hop creep?

er det humleøl så kan humlerester ha delvis plugga fatkoblingen og det blir skumparty.

1,5bar og hvilken temperatur?
 
1.5 bar ved 4 grader. det har aldri før vært problematisk. 0,8 bar på tappelinja. har mere troa på humlerester en plass i systemet . kanskje jeg renser tappelinja i morgen. men som sagt, det første fatet var uproblematisk. problemet oppstod med en gang det ble byttet fat.
 
Tapp av litt øl og slå gjennom et kaffefilter for å fjerne kullsyra. Mål SG ved romtemperatur. Kan være kontaminasjon i fatet.
 
1.5 bar ved 4 grader. det har aldri før vært problematisk. 0,8 bar på tappelinja. har mere troa på humlerester en plass i systemet . kanskje jeg renser tappelinja i morgen. men som sagt, det første fatet var uproblematisk. problemet oppstod med en gang det ble byttet fat.
1,5 bar ved 4 grader er jo litt mye. Det kan jo være forklaringen. Det tar litt tid før det blir overkarbonert, så det første fatet kan være blitt tømt før det ble høyt karbonert.
 
1,5bar @ 4C gir en karbonering på 3,4 CO2 volumer som er veldig høyt. Lavere trykk i tappelinja gjør saken enda verre.....
 
Utvilsomt for høyt trykk, deretter kan det ha samlet seg humlerester i tappelinjen, dette bekrefter det de første innleggene antyder :)
Men hva består tappelinjen av ?
OT: hvordan har du fått til leveranser av øl ?
 
Utvilsomt for høyt trykk, deretter kan det ha samlet seg humlerester i tappelinjen, dette bekrefter det de første innleggene antyder :)
Men hva består tappelinjen av ?
OT: hvordan har du fått til leveranser av øl ?
kan nok hende at det er for høyt trykk, skall prøve med mindre trykk på de neste fatene. det er bare det at jeg har levert 8 fat tidligere, med de samme verdiene og det har aldri tidligere vært problemer. men jeg ser jo ut fra kullsyretabellen at du har rett. har akkurat vært i restauranten for å "feilsøke" har renset annlegget men problemet er det samme. derimot så oppdaget jeg en "knitrelyd" i tappekrana. og hver gang lyden kommer så kommer det masse skum. skall kontakte leverandøren i morgen, kan jo være noe. takk for gode tips. angående tillatelse til å levere øl. ikke så vanskelig som man skulle tro. har nok ikke brukt mere en 3-4 timer foran pc en for å fylle ut diverse skjemaer. tegninger over produksjonslokale, hms osv... behandlingsgebyret til helsedirektoratet er skyhøy( 12000,-) i tillegg er det en årlig avgift på 5000,- utover dette så er det ganske greit, men avgiftene er skyhøye. hvis jeg produserer øl med 6% alkohol, levert i 0,5 liters flasker så betaler jeg 44 kroner pr. liter i avgift til staten. så det sier seg selv at det er ikke akkurat noen gullgruve. men artig hobby..:D
 
Har sjøl ett brygg der det ligger ett tjukt lag skum etc på toppen. Noen som vet hva det er ? Det var denne Bohemian Pilsner der gjæringa hadde stoppa opp fordi temperaturen hadde gått så høyt. STC styring som klikka da jeg var borte noen dager. Jeg satte inn ny styring og målte utgjæringa etter noen dager. Da var den nede der den skulle på 1016
Har nå stått med gelatin i fem dgn og tenkte overføre til fat. Men det virker som slange / filter er tett for det kommer ikke noe når jeg forsøker overføre via tappeslange Noen ideer ?
 

Vedlegg

  • 20230529_162953.jpg
    20230529_162953.jpg
    45,8 KB · Sett: 29
Du må nok demontere ball lock på tanken din. Setter seg gøggis i fjæra der. 10 mm fastnøkkel for å løsne hvis det er en Fermzilla du har.
Ja jeg tror på deg der. Aldri skjedd før men en gang er jo den første,,, som ho sa brura Er jo bare å pøse på med ett par tre CO2 dusjer etterpå for å få ut oksygen
 
Det var nok der problemet lå Steinar. Nå er det flyt der. Litt usikker på om jeg kjørte retur med øl i slangen etter jeg hadde overført gelatin nå sist. Kan hende jeg glemte det altså. Pleier alltid fylle flaska med øl fra tanken og sende tilbake med en gang
 
Det var nok der problemet lå Steinar. Nå er det flyt der. Litt usikker på om jeg kjørte retur med øl i slangen etter jeg hadde overført gelatin nå sist. Kan hende jeg glemte det altså. Pleier alltid fylle flaska med øl fra tanken og sende tilbake med en gang
Jeg demonterer disse hver gang gjæringstanken brukes.
 
Tilbake
Topp