Skum ring i flaskehals

Hei folkens, jeg har nettopp flasket en masse øl, der den ene var mer humle og grums enn den andre. Men rett etter korking registrerer jeg at det danner seg ring av skum i flaske hals ved noen flasker. Er dette fordi det er kommet mye rester av humle,gjær eller er det infisert allerede? Noen med erfaring eller? Det har bare stått knapt time eller to når skum ring dannet seg

Er litt kullsyre i ølet når man tapper, så kan være at noe grums har blitt med opp, eller at det rett og slett bare er litt skum som vil forsvinne ganske fort. Ofte etter et par dager har jeg sett på noen av flaskene mine at jeg får en liten ring med gjær på toppen, og dette er helt normalt når man karbonerer med sukker. Er en liten minikrausen :)

Er litt kullsyre i ølet når man tapper, så kan være at noe grums har blitt med opp, eller at det rett og slett bare er litt skum som vil forsvinne ganske fort. Ofte etter et par dager har jeg sett på noen av flaskene mine at jeg får en liten ring med gjær på toppen, og dette er helt normalt når man karbonerer med sukker. Er en liten minikrausen :)
OK. Takker for svaret:)

Tilbake
Topp