Jeg brukte proteinsteget som del av det vanlige regimet mitt tidligere en stund, og mener jeg fikk et litt tynt øl av det. Jeg opplevde at ølet blei bedre da jeg kutta det ut. (Og jeg fikk litt bedre tid
.) Jeg husker ikke hva det gjorde med skummet.
Det
er litt omdiskutert dette med den negative effekten av proteinsteget. Jeg har sett det hevdet at moderne malting - som sørger for at maltet blir så godt modifisert at det uansett er poengløst å bruke proteinsteget - også tar knekken på de enzymene som modifiserer proteinene, slik at det faktisk ikke skjer noe under et eventuelt proteinsteg. Det stemmer riktignok ikke med hva jeg mener jeg har erfart - men så skal det sies at jeg er dypt skeptisk til å generalisere på grunnlag av egne erfaringer. Jeg kan ha tatt feil, og om jeg ikke gjorde det, kan forklaringen være en annen.
I det siste har jeg fått det for meg at det er en god ide å kutte ned mesketida så mye som mulig, dvs. unngå unødvendig lange steg. Det kan jo være at de veldig lange samla mesketidene jeg pleide å ha -jeg la gjerne inn et innmesksteg rundt 40 grader, også - i seg sjøl hadde den negative effekten jeg mener å ha opplevd.