Skumdannelse vs skumfasthet

Jeg får vel prøve dette en dag :), og vi har vel alle en tendens til å repetere oss selv her inne (det var ikke ment sånn fra min side, tror tom at jeg har referert til dette i en post en gang ;)). Jeg får nå ganske konsistente OG målinger på mine brygg (+/- 1 poeng), så om jeg får en endring i utbytte på mitt system er jo lett for meg å se. Måler alltid SG både under mesking, før skylling, etter skylling og etter kok selvsagt. Så basert på det jeg har lært av dette kan jeg f.eks lett endre på mesketiden for å ende opp med korrekt OG. Så i praksis bruker jeg en estimert "meskeSG" på å treffe korrekt OG. Men nå sporet jeg vel helt av tråden …

Vel, det er jo din tråd ;).

Summen av erfaringene mine med mesking på mange steg og med lang mesketid er at jeg kan tyne ut et høyere utbytte på den måten - men ølet blir dårligere av det. Så nå bruker jeg to steg - sakkarifikasjon og dekstrinasjon - og prøver å kutte det første så tidlig som mulig, dvs. litt før det er full konversjon der. Teori: det gir bedre fylde/kropp.

Så får vi se:).
 
Det er litt gøy at man har middelmådigheten til norsk pilsner reflektert i norbryggs stildefinisjoner. Eller er det norske pubers glasskvalitet som står for den kontrasten?

Jeg er også av den mening at en Frydenlund eller kanskje en Aas fra et godt tappesystem i bra glass er godt, og holder skummet greit. Også når jeg skjenker meg en fra boks hjem, i 2-3-stegs skjenking, har jeg ikke problemer med forsvinnende skum ,og får til og med litt lace på glasset.
 
Det er litt gøy at man har middelmådigheten til norsk pilsner reflektert i norbryggs stildefinisjoner. Eller er det norske pubers glasskvalitet som står for den kontrasten?

Jeg er også av den mening at en Frydenlund eller kanskje en Aas fra et godt tappesystem i bra glass er godt, og holder skummet greit. Også når jeg skjenker meg en fra boks hjem, i 2-3-stegs skjenking, har jeg ikke problemer med forsvinnende skum ,og får til og med litt lace på glasset.

Det er vel en kommersiell logikk rundt serveringen av et slikt øl på større arrangementer hvor det er stor trafikk/kø til tappekranene. De vil jo få unna flere glass per minutt med en norsk pilsner kontra en del annen pils … Som jeg har skrevet tidligere tror jeg kraftig filtrering er årsak, men norbryggs stildefinisjoner sier ingen ting om klarheten med unntak av "ingen kjøletåke".
 
Det er vel en kommersiell logikk rundt serveringen av et slikt øl på større arrangementer hvor det er stor trafikk/kø til tappekranene. De vil jo få unna flere glass per minutt med en norsk pilsner kontra en del annen pils … Som jeg har skrevet tidligere tror jeg kraftig filtrering er årsak, men norbryggs stildefinisjoner sier ingen ting om klarheten med unntak av "ingen kjøletåke".

Det kan være at filtreringen er årsaken. Når det gjelder kommersiell logikk, har de jo også store arrangementer i f.eks. Tyskland. Jeg har bare erfaring med Oktoberfest av større arrangementer i Tyskland, og der var verken god skumkvalitet eller karbonering noe særlig. Mens på ølstuer og barer ellers i Munchen under festdagene fikk vi veldig fint tappede pils og lagere.

Det at norbryggs definisjon av en norsk pilsner ikke bemerker at den norsk pils skal være veldig klar sier vel bare at stildefinisjonen har visse hull, noe den også har andre plasser (uten at jeg er kritisk til selve definisjonsverket av den grunn).
 
Det kan være at filtreringen er årsaken. Når det gjelder kommersiell logikk, har de jo også store arrangementer i f.eks. Tyskland. Jeg har bare erfaring med Oktoberfest av større arrangementer i Tyskland, og der var verken god skumkvalitet eller karbonering noe særlig. Mens på ølstuer og barer ellers i Munchen under festdagene fikk vi veldig fint tappede pils og lagere.

Det at norbryggs definisjon av en norsk pilsner ikke bemerker at den norsk pils skal være veldig klar sier vel bare at stildefinisjonen har visse hull, noe den også har andre plasser (uten at jeg er kritisk til selve definisjonsverket av den grunn).
Ikke ment som noen kritikk av stildefinisjonene fra min side heller, bare så det er sagt :)! Har bare vært en gang på en ølfest i Tyskland selv, men det var i ungdommen, og da var jeg vel mer opptatt av å drekke enn å vurdere kvaliteten på det jeg drakk :D
 
Dersom du er opptatt av skumdannelse og -fasthet i forbindelse med dømming, må du teste via 0,5L flasker/bokse.
Bedømming på typeriktighet går stort sett via flasker/bokser.
Er det ikke bedømming, lager du skum slik du selv liker det :)
 
Dersom du er opptatt av skumdannelse og -fasthet i forbindelse med dømming, må du teste via 0,5L flasker/bokse.
Bedømming på typeriktighet går stort sett via flasker/bokser.
Er det ikke bedømming, lager du skum slik du selv liker det :)
Det gir jo absolutt mening :)! Har testet via flaske og da er jo pilsen jeg arbeider med innafor om du heller med andakt.
 
Tilbake
Topp