Skumfasthet flaske vs fat

frodenhansen

Norbrygg-medlem
I mai brygget jeg en Saison. 19l på fat, resten på flasker. Sammenlignet de to i går. Større bobler og litt mer gjærpreg på flaske ølet, ellers naturlig nok ganske like. Men...

Tappet fra fat - fint, tett to fingerbredders skumlag. Helte forsiktig fra flaske - fint, men «grovere» skumlag bygget seg gradvis opp.
Mens skummet fra fatet blir borte ila et minutt eller to holder flaskeskummet seg mye lenger. Identiske glass.
Noen ide om hvorfor skumfastheten er så forskjellig ?

Mvh
Frode


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I mai brygget jeg en Saison. 19l på fat, resten på flasker. Sammenlignet de to i går. Større bobler og litt mer gjærpreg på flaske ølet, ellers naturlig nok ganske like. Men...

Tappet fra fat - fint, tett to fingerbredders skumlag. Helte forsiktig fra flaske - fint, men «grovere» skumlag bygget seg gradvis opp.
Mens skummet fra fatet blir borte ila et minutt eller to holder flaskeskummet seg mye lenger. Identiske glass.
Noen ide om hvorfor skumfastheten er så forskjellig ?

Mvh
Frode


Sent from my iPhone using Tapatalk
Karbonert med sukker både i fat og flaske?
Har samme erfaringer,men har en følelse at ølet er litt bedre på fat.
Dårlig svar,kanskje andre kan trø til.
 
Jeg er litt misunnelig på skummet fra flaskene.. Men hvordan vasket du fatet og tappeledningen? Kan det være noe små rester av såpe eller fett der?
 
Fat er kunstig karbonert.

Fat er vasket med REMA 1000 oppvaskmiddel og skylt godt med varmt vann. Det samme er slangene, men det er trolig 2, 3 fat siden. Kun skylt med vann i mellom fatene.

Glassene har fått samme behandling. Men skal gjøre en ny test med helt nye glass bare for å utelukke den faktoren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp