Skumme av under gjæring

Er det nokon som har prøvd å skumme av skummet under gjæringa for å fjerne uønska bitterhet i det ferdige produktet? Slik som eindel kommersielle bryggeri som gjærer i opne kar gjer det. Visstnok for å fjerna uønska stikkande bitterhet.upload_2017-2-7_17-48-4.png

Har lest om det, det er et ord på tysk som beskriver det, husker ikke hva.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Braune hefe?

Espen Lothe snakker en del om det i gjærepisoden i Vestkast (nr.9). Jeg gjør det når jeg bruker gjær jeg skal topphøste, ellers ikke. Og jeg har ikke noe grunnlag for å si at det er viktig å gjøre det. Mye klistrer seg jo til sidene av gjæringskaret - og det vil det ikke gjøre i de digre karene til Kinn. (De gjærer i åpne kar, og ikke i sylindrokoniske tanker.) Om du har smakt på det stoffet, gjør du det ikke igjen. Det er bittert! Men hvor mye forskjell det gjør om noe synker tilbake i ølet, vet jeg som sagt ikke.

Men. Det er jo trub, på lik linje med det som de fleste finner i bunn av karet vl jeg tro. Men forskjellen er at dette er (blir?) brunt, noe det i bunn av karet ikke blir.

På bildet så ser det ut som en miniatyrpersom prøver å spise av en bolle med grøt.

Men, dette har jeg faktisk aldri hørt om. Det er vel ikke skummet, men evt gunken som da måtte gi denne ekstrasmaken?
Bildet er frå heimesida til Schneider Weisse med undertekst: Afterwards our master brewers skim the yeast with great care and traditionally by hand, in order to remove the so called "Kräuse" (foam caused by the fermentation process) that encapsules the prickly bitter hop resins. As you can see: we have been brewing true "craft beers" long before it became the big hype it is today.
Mogleg dette kun er eit poeng ved brygging av weissbier?

Bildet er frå heimesida til Schneider Weisse med undertekst: Afterwards our master brewers skim the yeast with great care and traditionally by hand, in order to remove the so called "Kräuse" (foam caused by the fermentation process) that encapsules the prickly bitter hop resins. As you can see: we have been brewing true "craft beers" long before it became the big hype it is today.
Mogleg dette kun er eit poeng ved brygging av weissbier?

Du får det med så og si alle øl som er overgjæret, altså skummet. Men hvis det ikke er noe "pickly hop resins" der, så ser jeg ingen grunn til å skumme av.

Topphøstet min hefe nettopp, og der var det så og si ikke noe gunk. Jo kortere tid du lar det bunnfelle etter kok/filtrere jo mer av det får du.

Du får det med så og si alle øl som er overgjæret, altså skummet. Men hvis det ikke er noe "pickly hop resins" der, så ser jeg ingen grunn til å skumme av.

Topphøstet min hefe nettopp, og der var det så og si ikke noe gunk. Jo kortere tid du lar det bunnfelle etter kok/filtrere jo mer av det får du.

Smakte du på det? :)

Only let a Clean head fall trough the beer, fra new brewing lager beer. Men han sier også at det har en sammenheng med hvor lenge øl ligger på truben. Jeg tolker det slik at det kan være fordelaktig å skumme av det første laget med krausen da det kan potensielt gi usmak om det får lengre kontakttid, mye protein og humlemateriale

Only let a Clean head fall trough the beer, fra new brewing lager beer. Men han sier også at det har en sammenheng med hvor lenge øl ligger på truben. Jeg tolker det slik at det kan være fordelaktig å skumme av det første laget med krausen da det kan potensielt gi usmak om det får lengre kontakttid, mye protein og humlemateriale

har du prøvt?

Jeg tok en rask runde på nettet, og det ser ut til at det er lite bekymring over ødeleggende effekt av brungjær. Det følgende er nokså representativt for det jeg fant:

"In homebreweries, the braun hefe is sometimes removed if the kräusen reaches the top of the fermenter, or if kräusen is expelled through a blowoff tube. In a bucket fermentation, it can be skimmed with a sanitized strainer. As with skimming the boil scum, skimming the braun hefe is not going to dramatically change the character of your beer. It may be slightly less bitter, with slightly less of an edge, but then again there are plenty of delicate beers that are brewed without going to this length. Skim if you want to, but don’t expect a big difference in your final product." (http://beerandwinejournal.com/skim-the-scum/)

Og det er vel hva egen erfaring tyder på, også.

Nei,men en gang jeg husker på å gjøre det skal jeg prøve, uansett står mine lagere sjelden mer enn 17-18 dager på gjæring. Så vet ikke hvor mye jeg kan hente på det. Høyere alkoholprosent gjør det mer risky, da alkoholen virker som et løsemiddel på materialet, og jeg ligger på 4,5 ish

Jeg har begynt å fjerne det som en del av topphøstingen av gjær. Svineriet pleier å dukke opp etter ca. 24-48 timer og forsvinner når high krausen er ferdig.

Som Finn sier, så er dette en av de tingene man smaker på én gang, og aldri igjen! Det smaker intenst beskt/bittert og fører til at man må skylle munnen med generøse mengder øl.

Tilbake
Topp