Har lest om det, det er et ord på tysk som beskriver det, husker ikke hva.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bildet er frå heimesida til Schneider Weisse med undertekst: Afterwards our master brewers skim the yeast with great care and traditionally by hand, in order to remove the so called "Kräuse" (foam caused by the fermentation process) that encapsules the prickly bitter hop resins. As you can see: we have been brewing true "craft beers" long before it became the big hype it is today.På bildet så ser det ut som en miniatyrpersom prøver å spise av en bolle med grøt.
Men, dette har jeg faktisk aldri hørt om. Det er vel ikke skummet, men evt gunken som da måtte gi denne ekstrasmaken?
Bildet er frå heimesida til Schneider Weisse med undertekst: Afterwards our master brewers skim the yeast with great care and traditionally by hand, in order to remove the so called "Kräuse" (foam caused by the fermentation process) that encapsules the prickly bitter hop resins. As you can see: we have been brewing true "craft beers" long before it became the big hype it is today.
Mogleg dette kun er eit poeng ved brygging av weissbier?
Du får det med så og si alle øl som er overgjæret, altså skummet. Men hvis det ikke er noe "pickly hop resins" der, så ser jeg ingen grunn til å skumme av.
Topphøstet min hefe nettopp, og der var det så og si ikke noe gunk. Jo kortere tid du lar det bunnfelle etter kok/filtrere jo mer av det får du.
Smakte du på det?
Only let a Clean head fall trough the beer, fra new brewing lager beer. Men han sier også at det har en sammenheng med hvor lenge øl ligger på truben. Jeg tolker det slik at det kan være fordelaktig å skumme av det første laget med krausen da det kan potensielt gi usmak om det får lengre kontakttid, mye protein og humlemateriale