Skyllevann og to kjeler

Jeg har to 50 liters bryggere fra netthandelen og har laget to brygg så langt så jeg er rimelig nybegynner.
Det jeg gjorde på mitt andre brygg var å meske i den ene kjelen og varmet skyllevann i den andre, når jeg kom så langt at det var tid for skylling brukte jeg en slange på utløpet fra pumpen på den med skyllevannet i. Dette fungerte helt utmerket og jeg hadde god kontroll på temp og flow, men det er litt vanskelig å følge med på nivået i meskekjelen i og med at maltrøret og damp gir dårlig sikt til innsiden av kjelen der nivå er merket opp.

Jeg lurer på om man feks når man er ferdig med mesken heller kan løfte maltrøret over i kjelen med oppvarmet skyllevann og kjøre en 10 minutters sirkulasjon der for så og pumpe dette over i hovedkjelen?
Dette vil gjøre det veldig mye enklere å ha kontroll på nivået i hovedkjelen, men vil det ha noe å si feks på utbytte?

Det blir vel det samme som å kjøre partiskylling (batch sparging). Det er den metoden jeg bruker, og ved brygging av normalsterkt øl regner jeg et utbytte (meskeeffektivitet) på 82/83%. Nå er det lenge siden jeg dreiv med skylling (fly sparging), men jeg tror egentlig ikke utbyttet blir så veldig mye dårligere. Da ser jeg bort fra at det er mulig å drive effektiviteten opp ved å ta ut veldig tynn vørter mot slutten av skyllingen.

Jeg ville si at du taper mellom 3 og 5%. Mer, hvis du er villig til å gå helt ned til 1.008-1.010 i det siste du tar ut når du skyller.

Du skal ha halvparten av det volumet du skal ha til kok i den andre runden. Men det er mulig dette blir litt annerledes på ditt oppsett - at du altså må beregne noe mer der, og noe mindre i sjølve mesken. Dette må du nesten prøve deg fram til. Det er ikke farlig å treffe halvparten nøyaktig, men det er en grei tommelfingerregel. Det viktige er at du treffer SG før kok og får riktig volum til kok.

Prosessen er svært lik den jeg benytter i to-kjele-oppsettet. Jeg bruker ikke rør, men BIAB pose.