Skylling av mesk

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Jeg har noen spørsmål angående skylling av mesk. Jeg har pr dags dato en 50L Igloo Kjølebag som jeg har mesket i nå i godt over ett år, med gode resultater. Problemet er bare effektiviteten. Den er aldri noe særlig bedre enn 70%, selv når jeg brygger svake øl. Når jeg brygget doppelbock sist, så havnet effektiviteten ned på 63-65%... Dette er fryktelig dårlig. Så jeg lurte på om jeg har lagt med til noen uvaner, eller noe sånt?.
(Jeg har allerede sluttet med å bruke whirlfloc i ALLE øl, noe jeg hadde lagt til meg av vane)

Jeg har pr dags dato kun 1 kjele og 1 meskebag pga. plass. I meskebagen har jeg bazookafilter som går ca. halvveis inn i kjølebagen. Dette er prosessen:

  • Oppvarming av meskevann (Bruker som oftest å justere vannet etter Gahr's tabeller)
  • Meske inn, legger ofte aluminiumsfolie oppå mesken om jeg mesker øl med lav gravity som ikke fyller kjølebagen noe særlig (har 50L kjølebag, så). Bruker å meske med ca. 2,5L vann pr kilo malt. Temperaturen er ikke noe problem.
  • Mens mesken går, varmer jeg opp skyllevann til 78 grader. Når mesken er over, vorlaufer jeg vørteren til den er relativt klar og uten store partikler (ca. 7-9 Liter totalt.) Deretter tapper jeg ut vørteren oppi et gjæringskar til kjelen er ledig. (meskebagen står litt på skrå for å få ut mest mulig.)
  • Skyllinga har jeg eksperimentert litt med. Har prøvd å tømme ut vørter samtidig som jeg sakte drypper 78 grader vann over en sil for å "fly sparge". Har også prøvd å Batch sparge med å ha større mengder vann oppi, røre, vente litt før jeg vorlaufer igjen, for å igjen tappe ut vørter. Har brukt å gjort dette 2-3 ganger ofte.
Problemet er at jeg ser ut til å aldri få noe særlig god effektivitet. Har til og med vurdert å bytte ut meskebagen med en boilermaker med falskbunn for å få bedre kontroll, uten at jeg vet om dette vil ha noen effekt.

Har dere noen tips?
 
Lav effektivitet skyldes vanligvis ineffektiv skylling. Men at du på svake øl ikke kommer opp i mere enn 70% effektivitet med både kontinuerlig skylling og parti (batch) skylling rimer dårlig synes jeg. Jeg prøvde parti skylling en gang på et 1.050 brygg og hadde 82% effektivitet på den med BIAB pose i kjele. Delte da opp skyllevannet i to like batcher og skyllet to ganger.

Men en ting er sikkert,et bazooka filter som går halveis inn i mesken vil redusere effektiviteten din ved kontinuerlig skylling.Ved parti skylling har det ingenting å si.En godt designet manifold eller helst en sylinder med falskbunn er optimalt for kontinuerlig skylling.

Edit: Kom til å tenke på mulighet for at kornet er feil kvernet, men det er vel lite sannsynlig.
 
Sist redigert:
Bazookafilteret er nok svakheten, prosessen din virker ok. Bytt ut filteret med et manifold så vil du få høyere effektivitet.
Det som skjer under vorlaufinga er at vannet/vørteren vil lage seg "baner" å gå etter i mesken, og når du da begynner å skylle vil vannet gå den veien med minst motstand. Det vil si at du har store områder med mesk rundt filteret som ikke får noe/nok skyllevann, og der vil det ligge igjen en del av utbyttet ditt.
Generelt er ikke bazookafilter det mest anbefalte å bruke til mesking.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, rører alltid når jeg batch-sparger.

Det skal sies at når jeg brygga doppelbocken hadde jeg nettopp justert maltmølla til å kverne ørlitt grovere enn vanlig, da jeg synes skallene på maltet har vært litt vel mye knust før.... Farsken! :p
 
Hvordan du samler har mye å si, manifold er tingen. Temperatur har noe å si. Du sier du skyller med 78 gr vann, er det i mesken? Temperatur synker endel ved overføring. Juster så du får rett temperatur om det er skyllevannet som har den temperaturen.
 
Vannet jeg skyller med er på 78 grader. Du sier jeg bør meske ut, altså? (legge til et steg på 78 grader?)
 
Hvordan du kverner malten har veldig mye å si for resultatet med kjøleboksoppsett. Jeg oppnår rundt 75% med No-Sparge, og 80% med en batch-sparge. Hvis du ikke har, kjøp deg en mølle, og knus fint, ned mot 25 mill/0.7mm med fuktet malt.
 
Som fleire andre over her, vil også eg anbefale deg å lage ein manifold. Me mesker også i kjøleboks med manifold og flysparge. Utbyttet ligg som regel på ca 90%. Har du manifold trur eg du kan knuse malten veldig fint også, utan at det blir problem med verken "stuck mash" eller uklar vørter.
 
bazooka trenger vel ikke nødvendigvis å være det svake leddet her? det forutsetter at man batch sparger, og gjør det skikkelig. Altså to tilsetninger av vann og røring til nesten krampa tar en, da skal sukkeret ideelt sett være løst i vørteren og da er det likegyldig om man bruker manifold eller bazooka.
 
Som fleire andre over her, vil også eg anbefale deg å lage ein manifold. Me mesker også i kjøleboks med manifold og flysparge. Utbyttet ligg som regel på ca 90%. Har du manifold trur eg du kan knuse malten veldig fint også, utan at det blir problem med verken "stuck mash" eller uklar vørter.

Er det brygghuseffektiviteten din som ligger på 90%, eller snakker vi om meskeeffektivitet her? Jeg partiskyller i to partier selv i kjøleboks med manifold, og nå ligger vi på en totaleffektivitet på rett i overkant av 70%. Jeg lurer også på hva jeg kan gjøre for å heve effektiviteten.
 
Skjønner at når det gjelder teknisk perfeksjon, så er det greit å øke effektiviteten.
Men jeg ville vært mer opptatt av konsistent effektivitet fra brygg til brygg. Om den er 60%, 70% eller 80% har egentlig ikke så mye å si, om effektiviteten holder seg stabil fra brygg til brygg.
Det viktigste er jo at man kan forutse hva man får ut av grain bill'en sin.

Kanskje man må bruke litt mer malt i oppskriftene sine, men hvis man ender opp med den ølen man planlagte, så er vel det det aller viktigste?
 
Er det brygghuseffektiviteten din som ligger på 90%, eller snakker vi om meskeeffektivitet her? Jeg partiskyller i to partier selv i kjøleboks med manifold, og nå ligger vi på en totaleffektivitet på rett i overkant av 70%. Jeg lurer også på hva jeg kan gjøre for å heve effektiviteten.

Det er meskeeffektiviteten eg snakker om ja.
 
Akkurat! Vi har flaksa litt rundt når det kommer til effektivitet, men etter å ha blitt skikkelig kjent med utstyret ligger vi ganske stabilt på 70%.
 
Et spørsmål som ble reist på #7 her. Når det står i en oppskrift av man skal skylle på 78 grader på en batch sparge; er dette temperaturen på vannet som blir tilsatt, eller temperaturen i mesken etter at skyllevannet har blitt tilsatt? Hvis det er den nye tempeaturen i mesken; finnes det noen enkel måte å beregne temperaturen tilsatt vann må ha for å løfte mesken fra f.eks 65 til 78?
 
Denne er bra
Et spørsmål som ble reist på #7 her. Når det står i en oppskrift av man skal skylle på 78 grader på en batch sparge; er dette temperaturen på vannet som blir tilsatt, eller temperaturen i mesken etter at skyllevannet har blitt tilsatt? Hvis det er den nye tempeaturen i mesken; finnes det noen enkel måte å beregne temperaturen tilsatt vann må ha for å løfte mesken fra f.eks 65 til 78?

Også en her: http://www.brewersfriend.com/mash/
 
Tilbake
Topp