Personlig kommer jeg nok aldri til å kjøpe flere plast gjæringskar med kran. Ekstraarbeid ved vasking, lette å skade, og ekstra infeksjonsfare.
Ser ellers ikke særlig fare med hydrometer rett i dunken, men ville tatt det ut igjen mellom målingene. Har du sett "vintyv/øltyv" som du får kjøpt på bryggebutikkene forresten?
Jeg måler nesten alltid rett i bøtta. Har Starsan i en målesylinder og lar hydrometeret ligge oppi en stund. Pleier å gi en god spinn på hydrometeret før jeg leser av, og tar det ut igjen. Det kan være lurt å ha en lommelykt tilgjengelig hvis du har litt dårlig lys i rommet slik jeg har.
Jeg har målt både oppe (tatt med vintyv) og nede (fra kran), men bare en gang, idet jeg skulle fate, altså uten særlig gjæraktivitet, og da var det helt likt.
(Nesten) ferdig gjæra øl er et desinfeksjonsmiddel i seg sjøl, tross alt begynte man å brygge øl pga. av dårlig vannkvalitet i byene i gamle dager for å desinfisere vannet. Og når man tørrhumler slipper man jo humle som ikke er desinfisert rett oppi karet. Så å bruke ei noenlunde rengjort øse for å ta ut en prøve for hydrometeret skal være helt trygt.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.