Slippe hydrometer rett i gjæringsbøtta.

Men hvorfor har du kjøp et gjærings-kar uten tappekran?
Det er da vitterlig mye lettere å teste underveis med bare å ta ut noen dråper i bunnen.
Personlig kommer jeg nok aldri til å kjøpe flere plast gjæringskar med kran. Ekstraarbeid ved vasking, lette å skade, og ekstra infeksjonsfare.
Ser ellers ikke særlig fare med hydrometer rett i dunken, men ville tatt det ut igjen mellom målingene. Har du sett "vintyv/øltyv" som du får kjøpt på bryggebutikkene forresten?
 
Jeg måler nesten alltid rett i bøtta. Har Starsan i en målesylinder og lar hydrometeret ligge oppi en stund. Pleier å gi en god spinn på hydrometeret før jeg leser av, og tar det ut igjen. Det kan være lurt å ha en lommelykt tilgjengelig hvis du har litt dårlig lys i rommet slik jeg har.
 
(Nesten) ferdig gjæra øl er et desinfeksjonsmiddel i seg sjøl, tross alt begynte man å brygge øl pga. av dårlig vannkvalitet i byene i gamle dager for å desinfisere vannet. Og når man tørrhumler slipper man jo humle som ikke er desinfisert rett oppi karet. Så å bruke ei noenlunde rengjort øse for å ta ut en prøve for hydrometeret skal være helt trygt.
 
Tilbake
Topp