Sliter med chuggerpumpe

Har en chuggerpumpe jeg har brukt i litt over 6mnd nå. Dette er den med senter væske inn med 3/4 og 1/2 ut.

Den har en lei uvane til å begynne å skrike og hyle midt under brygginga, usikker på hva det kan være, men gir seg ved å koble inn og ut strømmen en eller flere ganger. Har smurt vifte akselen som anvist, åpnet og sjekket pumpehus for tetting av noe slag, aldri vært noe.

Hva kan det være? Dårlig pumpe eller er det noe annet? Brukes til WP og mesk resirk og pumping til platekjøler også videre.

Kan det være varmgang i gods som gjør at det blir trangt til impelleren i selve pumpehuset? Isåfall er det kanskje kast i godset mon tro?

Utrolig trasig med så mange stopp og start under en brygging. Fort 5-15 ganger altså.

Ok, sendte samme melding til bryggselv omtrent. Er for dårlig kvalitet syns jeg til prisen altså. Brukt på mindre enn 20 brygg.

Har aldri kjørt den tørr såvidt jeg vet det nei, manisk nøye med å åpne ventiler for å sikre at pumpen klarer å skyve vørteren gjennom slangene og tilbake gjennom returen.

Men joda, kan jo være en skogsgnom som tørrkjørte den mens jeg kikke andre veien?

Mener ærlig jeg ikke har kjørt den tørr, riktig nok glemt å åpne ventil på pumpe ut, men det kommer vel væske inn for det?

Har aldri kjørt den tørr såvidt jeg vet det nei, manisk nøye med å åpne ventiler for å sikre at pumpen klarer å skyve vørteren gjennom slangene og tilbake gjennom returen.

Men joda, kan jo være en skogsgnom som tørrkjørte den mens jeg kikke andre veien?

Mener ærlig jeg ikke har kjørt den tørr, riktig nok glemt å åpne ventil på pumpe ut, men det kommer vel væske inn for det?
Ikke nødvendigvis. Hvis ikke lufta i pumpehuset forsvinner ut innløpet så blir den værende i pumpehuset, og da kommer det ikke til vørter.

Surkler det i pumpa? Hvis du bruker falskbunn, hvilken bruker du?

Ikke nødvendigvis. Hvis ikke lufta i pumpehuset forsvinner ut innløpet så blir den værende i pumpehuset, og da kommer det ikke til vørter.

Surkler det i pumpa? Hvis du bruker falskbunn, hvilken bruker du?

Har en morebrew 56ltr kjel med noe som ser ut som 2-2,5mm hull, gjennomstrømningen har aldri stoppet, this much i know, har sjekket flere ganger og holder vørteren i bevegelse i ny og ned.

Er ved kjel etc under hver prosess, ingen automatikk.

Enten jobber den helt stille og såkalt "som den skal" ellers er uutholdelig skrall.

Da vet jeg jaggu ikke. Jeg har slåss som eff mot en blichmann FB, før jeg skjønte teknikken man må bruke. Men det er en annen type FB. Rører du skikkelig idet du mesker inn? Mtp luft i malten. Har du sikteglass på siden av kjelen? Noen gang stusset på om slangen ned til pumpa har blitt smalere ila meskingen?

Da vet jeg jaggu ikke. Jeg har slåss som eff mot en blichmann FB, før jeg skjønte teknikken man må bruke. Men det er en annen type FB. Rører du skikkelig idet du mesker inn? Mtp luft i malten. Har du sikteglass på siden av kjelen? Noen gang stusset på om slangen ned til pumpa har blitt smalere ila meskingen?

Har bare 20cm slange, men det kan ligge noe i det, kan montere 90graders bend rett ned i pumpa fra kran :)

Rører som en helt og sjekker alltid etter klumper :) heller i malten rolig og rører. Selv i dag med en 28ltr batch på 56ltr kjelen ble det faktisk en valnøtt klump å hanskes med :eek:

Monterte pumpen lengre unna brenner, skjermet på siden av bryggebenken. Hjalp veldig, og voktet flowen når det nærmer seg kok som en hauk :rolleyes:

Fikk svar fra bryggselv fra leverandør av pumpen, antagelsen er tørrgang, tipset var å frese opp litt med ett 17/64" bor, noe jeg tenker å iallefall se på :D

Research er tingen. Slår man opp i leksikon ( googl) så står det tydelig at man ikke skal ha luft i systemet OG at chugger har varmesikring som stanser pumpen dersom den blir varm.

Det er tydelig at chugger slår ut mye tidligere enn march. Derfor har jeg styrt unna chugger.
Det er og har vært flere chugger til salgs her, og jeg gidder ikke legge inn bud engang

Det med luft visste jeg/vi(nevnt her oppe i tråden), varmesikring har ikke slått ut(aldri stoppet for uten da strøm blir koblet til/fra), march finnes ikke å oppdrive (det sa vel du i tidligere innlegg her?) Og dette hjalp ikke noe videre. :rolleyes:

Lykke til med chuggeren din, sjef

Takk selv master tape repeator...

Til det hårsåre: den stoppa ikke pga varmesikring. Ikke ta deg nær av at jeg ærlig svarte på det at du ikke bidro med å nevne alt det allerede omdiskuterte + ditt elsk for march en gang til.. særlig bedrevitende svar / opprørsel som om ikke folket vet hva google er. følte bare veldig lite hjelp i det oppi min egen frustrasjon, legger ut her for å søke erfaringer og svar / løsninger.

Trenger hjelp med chuggeren, ikke tips til march'en.

Det jeg fikk i svar fra podusenten selv var anbefaling som jeg nevner om å frese opp med en 17/64" bor. Kommer til å forsøke dette.

Og pumpen har stoppet, obviously, men dette av at impeller har stoppet / kilt seg mens pumpen fortsatt går(magnetene som driver impelleren er fortsatt i drift). Kunne kanskje sagt det annerledes, men tenkte det var greit.

Sorry for at jeg ikke så mer tak for march skryt og chuggerpumpe sløring da jeg ønska hjelp.

Brygget forøvrig to runder i går, ingen stans på verken av bryggene. Pumpen ble montert vertikalt under kjelens kran på kort linje.

Som du sår, så høster du

Hehe

Absolutt.. som rimelig fersk småbarnsfar blir tolmodigheten satt på prøve på andre fronter der en står mer skjult.. holder meg for god til å holde haken høyt og ikke innrømme at utsagnet var noe sårt og jeg var nok irritabel, men satser du skjønner hvorfor med å igjenta det samme og. :)

Unnskylder meg for det, takker for tipsene lengre opp og fortsatt god helg! :)

Tilbake
Topp