DIY. forhindre March/chugger stopper

Det er mange som undrer seg hvorfor pumpa stopper når varm.
Det har også kommer forslag om å drille opp hullet i impelleren noe jeg finner veldig rart så jeg gravde litt i materien for å finne årsaker.
Jeg har tydeligvis vært heldig med mine da jeg ikke har hatt problemer av noe slag, men synes det hadde vært morro å finne ut av dette siden det er mange som sagt som undrer seg.

Så lenge du har:
primet pumpen skikkelig
tilstrekkelig fallhøyde inn til pumpen
ikke har blokkering av impeller f.eks humleblomst o.l
tilstrekkelig med luft for kjøling rundt pumpen

så kan dette hjelpe deg.
Alt metall utvider seg når varmt så problemet ligger i pumpehodet eller magnetkoppen bak

Siden pumpen sannsynligvis er montert av maskiner på samlebånd så er det nok ikke alltid at ting blir montert helt 100%


Ta av pumpehodet og inspisere bakre impellerhus. Dersom det er blanke felt her betyr det at noe sliter innpå dette. Det vil da forårsake varmgang, skriking, hyling og at det tilslutt fører til at magneten og motoren blir "låst" fast i det bakre impellerhuset.
I værste fall.

Sist jeg så noe lignende var et forhulslager på en bil som hadde skjært seg så fast at hjulet ikke kunne rotere.

Inspisere huset til magnetkoppen. Det skal ikke være skjevt montert, men ha lik avstand rundt hele.
Det er 4 skruer som fester magnethuset til motoren. Bruk manuell skrutrekker og løsne litt på alle så du har justeringsmuligheter og finn senter. Ikke skru for hardt fast eller bruke batteridrill da du lett stripper gjengene

Monter pumpehodet og test om du fremdeles har ulyd eller at pumpen stopper når varm.



photo 1.jpg photo 2-1.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp